28. april 2024

Redaktionen har modtaget nedestående:

En god infrastruktur i det sjællandske er helt afgørende for at skabe udvikling og arbejdspladser og ikke mindst mulighed for, at man kan vælge at blive boende på egnen og pendle til en arbejdsplads i hovedstadsområdet. Derfor er jeg også overrasket over, at Regionsrådet nu overvejer at lukke Tølløsebanen og erstatte banen med busser. En beslutning som trækker i den forkerte retning i forhold til, hvad der er brug for her på Sjælland. Vi har brug for bedre kollektiv transport – ikke det modsatte.

Fra regeringens og socialdemokraternes side har vi gennem en mere solidarisk beskatning af udenlandske olieselskaber oprettet en togfond, som vi bruger til at investere mere end 28 milliarder kroner i en historisk satsning på jernbanen. En ambitiøs plan for at bringe dansk jernbane og den kollektive trafik ind i fremtiden. En togplan, som gavner alle danskere, fordi det giver hurtigere og bedre tog i hele landet, og dermed mindre pendlertid og mere familietid. Ligesom det skaber tusindvis af arbejdspladser. Der er brug for, at vi i fælles flok skaber en kollektiv trafik, som flere har lyst til at hoppe på – og det gælder naturligvis også lokalbanerne.

Mit budskab er derfor også helt klart: Bevar Tølløsebanen. I skrivende stund har omkring 1500 borgere allerede tilmeldt sig gruppen på Facebook af samme navn. Jeg håber, at flere vil følge trop, og at Regionsrådet til juni vil lytte til de mange lokale stemmer, som ønsker at bevare banen, når de skal tage den endelige beslutning.

Rasmus Horn Langhoff
Folketingsmedlem for Socialdemokraterne og medlem af Folketingets transportudvalg