2. december 2024
Kvinde med kreditkort Illustration: Local Media / AI.

Illustration: Local Media / AI.

To ældre kvinder med samme fornavn blev torsdag udsat for bedrageri.

Midt- og Vestsjællands Politi oplyser, at man klokken 15.30 modtog politiet den første af to anmeldelser om bedrageri.

En 83-årig kvinde bosiddende i Holbæk Kommune, fortalte politiet, at en mand havde kontaktet hende på telefon og udgivet sig for at være fra kommunen. Manden havde fortalt kvinden, at hendes betalingskort var spærret og at det ville blive afhentet inden for kort tid. Ca. 5 minutter senere bankede det på døren hos den 83-årige, som udleverede sit betalingskort samt koden til kortet til manden. Senere fattede den 83-årige mistanke og alarmerede politiet.

På det tidspunkt var der dog blevet hævet 14.000 kr. fra kvindens kort.

Hævede 30.000 kroner

En time efter den første anmeldelse modtog politiet en anmeldelse fra en 77-årig kvinde – også bosidende i Holbæk kommune.

Den 77-årige fortalte, at hun var blevet kontaktet telefonisk af en mand, der udgav sig for at være fra hendes bank. Han spurgte ind til et køb, som han påstod var sket med kvindens kort, men som hun ikke kendte noget til. Manden i telefonen konkluderede derfor, at kvinden skulle have tildelt en ny kode til sit kort, og hun fik i den forbindelse at vide, at en ansat ville komme forbi og hente hendes hævekort, og at hun skulle udlevere den gældende kode, for at banken kunne oprette en nye kode. Kvinden udleverede sine hævekort og koder til den mand, der kort tid efter bankede på døren.

Sagen blev anmeldt til politiet, da kvinden fattede mistanke og kortene blev spærret, men der var der allerede blevet hævet 2 x 15.000 kr. på de to kort.

Politiet: Smæk røret på!

Begge kvinder der blev bedraget bærer samme fornavn, der indikerer, at de tilhører den ældre generation. Politiet har i flere tilfælde set, at svindlere ringer personer op, som bærer navne, der typisk bæres af den ældre generation.

Sagen for endnu engang politiet til at advare borgere mod svindlere, der udgiver sig fra at være fra banken, kommunen og politiet, og som kontakter borgere og fortæller, at de har opdaget svindel, og at de derfor kommer forbi og henter hævekort og tilhørende koder. Politiet opfordrer til, at man aldrig udleverer sine kort eller koder til andre personer – og man i stedet smækker røret på.