26. april 2024

Foto: Evan Hemmingsen.

Holbaekonline.dk's teateranmelder Lise Zeuthen har set Sjællands Teaters forestilling "Hurra For De Blå Husarer"

Holbaekonline.dk’s teateranmelder Lise Zeuthen har set premieren på Sjællands Teaters forestilling “Hurra For De Blå Husarer” på Amphiteatret Slagelse d. 1. juni 2023.

Hurra For De Blå husarer
-og hurra for den store deltagelse af lokale kræfter i Slagelse

Foto: Evan Hemmingsen.

Topprofessionelt musikdramatisk lystspil. Publikum underholdes og morer sig storartet. Det hele præsenteres med komiske gags og kvikke replikker, iørefaldende sang og musik, dans i flotte kostumer og elegant scenografi inspireret af den lokale kaserne med stemningsfuld brug af amfiteatrets grønne omgivelser.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Optagelsesprøve

Handlingen udspiller sig omkring en gammel ungarsk prøve, som skal bestås for at man kan blive en rigtig husar. To unge løjtnanter søger den samme overordnede stilling ved Garderhusarregimentet. Ritmesteren beder dem stille op til prøven for at kunne vælge den rette. De skal på samme nat ride 40 kilometer, drikke tre flasker champagne og have et erotisk forhold til to kvinder hver.

Det sidste viser sig at være mere kompliceret end det lyder

Foto: Evan Hemmingsen.

Intriger og forviklinger

Som i alle lystspil er der unge elskende. Her er der flere par. Publikum følger, hvordan de unge elskende må kæmpe mod den ældre generations moral. De må igennem en masse forviklinger for at få hinanden. Om det lykkes dem alle, skal ikke afsløres her.

Skuespillerne spiller alle veloplagt, overbevisende og giver deres figurer liv. Frederikke Vedel kan fremhæves for sin måde at brænde igennem på som oberstens datter, Kasper Gattrup for sin komiske charme som oppasseren Fjællerup. Lise Kofoed er uimodståelig i rollen som den ”uskyldigt” fjollende præstedatter. Tara Toya som kokkepigen Frida formår at holde en særlig kontakt til publikum.

Således lykkes det at fastholde publikums nysgerrighed efter at se det næste benspænd og den næste opfindsomme idé til den lykkelige afslutning..

Foto: Evan Hemmingsen.

Scenografi og stemning

En masse døre åbnes og lukkes til hemmelige møder og udspekulerede overraskelser. Tempoet er højt, men ikke forceret. En elegang drejescene på scenen afslører det, der ikke må ses. Obersten, der rider standsmæssigt afsted på en flot, levende hest. En rigtig hestevogn med de elskende, der hviner eller brummer og tydeligvis morer sig i høet på ladet. Et stævnemøde med romantik og kys i græsset ved amfiteatret. En kro, et veldækket bord med nok af drikkevarer. Rekvisitter flyttes i snuptag af adrætte husarer og letlevende kvinder og giver plads til sang og dans eller sceneskift.

Alt foregår i eller foran den gule kaserne, der minder om gavlen på den virkelige kaserne. Alt foregår lige her i den dejlige sommeraften. Måske har historien virkelig fundet sted?

Foto: Evan Hemmingsen.

I krig og kærlighed

Man siger, at alle kneb gælder i krig og kærlighed. Frida kokkepige ved, at der ikke er nogen vindere i krig. Men hun bruger alle kneb i kærlighed i håb om at vinde sin elskede. Husarerne er tilsyneladende også mest optaget af kærlighed eller måske druk og seksuelle udskejelser.
Som publikum tillader vi os for en stund at more os og glemme, at soldater har noget med krig og forsvarsforlig at gøre. Og det er nu meget rart.

Foto: Evan Hemmingsen.

Hva´ så med me too?

Hvordan ser det ud med repræsentationen af det mandlige og det kvindelige? Historien foregår i slutningen af 1800 tallet, hvor der var faste kønsroller og strenge normer for især kvinders udfoldelse. Der blev set igennem fingre med mænds udenomsægteskabelige forhold – ikke med kvinders.

Manuskriptet til aftenens forestilling er nyt. Det er formodentlig blevet moderniseret siden det oprindelige forlæg til filmen, Hurra for de blå husarer fra 1970. I hvert fald fremstår kvinderne ikke kun som smukke og tiltrækkende, men absolut også som intelligente, selvstændige og ikke mindst med et åbenlyst begær. Der sås tvivl om de to mandlige heltes moral, men de viser sig at være bedre end man kunne frygte.
Publikums sympati er hos de unge. Både mænd og kvinder i fortællingens forældregeneration bliver derimod gjort til grin for deres stivsind og ambitioner på døtrenes vegne. Vi ser midaldrende kvinder sladre til te hos pastorinden. Sprudlende snobbet snerperi under skønne hatte med fjer.

Foto: Evan Hemmingsen.

Hurra for den lille forskel

Kvinder kan ikke stå for mænd i uniformer, siges det. Og mænd kan ikke stå for kvinder med nedringede kjoler og sus i skørterne. Som på fortællingens tid, er der her store forskelle på mænd og kvinders påklædning. Vi ser dog ikke meget hud. Ingen kan være blevet presset til at vise mere end de selv kunne stå inde for. Men sanselighed og begær må de vise. Og det gør de. I al ærbarhed. Med lange mamelukker og stramt korset. Kvindeben, der løftes lokkende og koket. Mænd, der viser styrke ved at løfte deres kvinder.

For mig at se, er der fundet en god balancere mellem en historie fra gamle dage og et nutidigt lystspil.

Teater – en begivenhed for hele egnen

Denne udgave af Hurra For De Blå Husarer spiller for publikum, men er ikke bare det vi ser på scenen. Mange frivillige fra Slagelse og omegn er med til at skabe teateroplevelsen. Teatret har sat ramme og mål for hyggelige, sjove og kreative møder mellem mange mennesker.

Hurra for det lokale samarbejde og for en feel good teatertur i den smukke danske sommer.

Husk vinterfrakke og tæppe!!!

Foto: Evan Hemmingsen.

Deltagere

Slagelse musikskole har bidraget med et liveorkester. Amatørteatret Krabasken har bl.a. været med til at finde frivillige til de mange opgaver for at få arrangementet til at fungere. Der er 11 amatørskuespillere med i forestillingen foruden de otte professionelle. Dertil kommer samarbejdet med garderhusarregimentet samt en række sponsorer. I alt 17 lokale virksomheder og foreninger har bakket op om projektet.

Produceret af Sjællands Teater i samarbejde med Krabasken og Slagelse Musikskole og med faglig bistand fra Gardehusarregimentet.

Varighed:120 min. inkl. pause

Spilleperiode: 1.-18. juni 2023

Spillested: Amphiteater Frederikshøj, Frederikshøjvej 3, 4200 Slagelse – friluftsscene med opstillede stole til publikum.

Priser: 250-375 kr. med mulighed for grupperabat. Gratis med Sæsonkort til Sjællands Teater.

Spisning: Det er muligt at tilkøbe en tapasbox til udvalgte spilledage. Det er ikke tilladt at medbringe egen mad og drikke

Medvirkende: Frederikke Vedel, Kasper Gattrup, Henrik Jandorf, Jon Lange, Peter Thieme, Morten Christensen, Tara Toya, Lise Koefoed

Manuskript: Kristoffer M. Hansen efter Annelise Reenbergs filmmanuskript

Instruktør: Carsten Friis

Komponist: Morten Wedendahl

Sangtekster: Kristoffer M. Hansen

Koreograf: Patrick Terndrup

Scenografi + illustration: Ivan Jensen

Kostumer: Charlotte Stahrenberg

Lyddesign: Jakob Pørtner

Lysdesign: Elroy Villumsen

Kapelmester: Mikkel Gomard

Musikalsk leder: Mads Otzen

Dramaturg: Alexander Wrede Elung

Rekvisitør: Jaqueline Lillevang

Assisterende rekvisitør: Malene Brusing, Mia Bredsdorff

Systue: Ruth Christoffersen, Anne Mortensen, Dion Damsgaard, Mie Hjort Nielsen

Forestillingsleder: Jaqueline Lillevang

Produktionsleder: Jakob Pørtner

Værksted: Brian Strudahl, Henry Jensen, Claus Østergaard, Tom Christensen, Jan Larsen, Victor Rasmussen, Per Appeldorff Hansen, Stig Jensen, Stina Rosenborg

Repetitør: Christian Berg, Palle Juul Hansen, Jacob Bay, Morten Gildberg

Musikere: Stort professionelt orkester fra Slagelse Musikskole

Ensemble: Anne Hviid Christensen, Helle Jensen, Bolette Rogert Aagren, Dennis Majgaard, Kaj Jochumsen, Kenneth Ewi Kirkeby, Tage Sørensen, Malou Stahrenberg, Mille Lindh Kryger, Ann-Cathrine Olsen, Josephine Larsen

Forestillingsfoto: Evan Henningsen

De lokale sponsorer bag forestillingen er:

SparNord, Sydbank, Sven og Mitte Lyse, Atlantia Ejendomme, EV Bolig og Leva Ejendomme, Dansk Revision, Harboe, Business Slagelse, Business Slagelses Markedsføringsudvalg, Sct. Michaels Nat, Sv. Aa. Nielsen A/S, Slagelse Vinkompagni, Slagelse Forskønnelsesselskab, Slagelse Kommune, XL-BYG, Smartos Telte og Slagelse Turistforening.