29. marts 2024

Holbaekonline.dk's teateranmelder, Lise Zeuthen, har set Teater Fair Plays 50-års jubilæumsforestilling "Under Mælkevejen"

Holbaekonline.dk’s teateranmelder, Lise Zeuthen, har set Teater Fair Plays 50-års jubilæumsforestilling “Under Mælkevejen” d. 29. oktober.

Under Mælkevejen -Første dag i det nye liv

Med strejf af forårssolens varme og pust af nattens mørke tager Teater Fair Play os med på en gribende drømmerejse i unge menneskers univers mellem dyb ensomhed, modløshed – fællesskab og håb. Det er teater, der bliver hængende i sindet som kold tåge, men også med forårets insisterende spiren af nyt liv, nye muligheder og nye måder at være i verden på

For langsomt og for hurtigt

Lone er bange. For hvad? Alting. Hun balancerer på kanten af et sort hul. Linus vil gerne hjælpe hende. Han er sød. Hun er sørgmodig. Universets sorte hul har en skinnende perle i midten. De to karakterer går af og til hen til hver sin anden person, der optræder som deres skyggeside og indre stemme. Eller kan det være en stemme, som det, de tror, andre tænker? Det teatermæssige greb fungerer flot og viser, at ingenting er enkelt for de to unge. Lone og Linus forsøger at nå hinanden med deres sprudlende nye seksualitet og stærke tiltrækning. Intet er vigtigere end at mødes. Lige så intenst som knopper på træerne springer ud om foråret. De står på hver sin side af den runde scene. Deres læber mødes – lige om lidt. Intimt og sitrende. Der er stjernestøv i luften. Stjernestøvet spreder sig blandt publikum og vækker minder hos både unge og gamle.

Ord, krop, bevægelse og sang

Forestillingen er bygget op om en række korte fortællinger med temaer omkring ensomhed – fællesskab, sex, præstationspres, oplevelse af utilstrækkelighed, klimakrise, fremtidsudsigter mm. Unge piger og drenge åbner op for deres følelser og tanker. I enetaler og i samtaler. Andre stemmer blander sig som indre stemmer eller personer i omgivelserne.

De fire skuespillere træder elegant ind og ud af forskellige karakterer. Af og til bryder de ud i sang som et kor, et fællesskab, der understreger meningen eller binder beretningerne sammen. Med deres kroppe og underliggende musik udtrykker og underbygger de stemninger og handling. Deres bevægelser forlænger og uddyber ordene. Det virker bl.a. takket være en præcis timing.

Spillet foregår på, under og ved siden af en rund scene med hul i midten. Skuespillerne kan ses fra alle vinkler. De er på hele tiden. Når de ikke lige gemmer sig i skyggen. Det er som et billede af at være konstant udstillet og kontrolleret. Er det et billede af unges oplevelse af deres liv med mobiltelefoner, sociale medier, eksamensræs mm?

Vi må være fælles om det

Jeg er for tynd, skriger Johanne desperat. Hvem kan elske mig? Foråret buldrer afsted. Hun skal nå en masse. Være dygtig og arbejde en masse, cykle… Koret illustrerer ved at trampe i takt og stresse tempoet op. Alt er op til hende selv!
Johanne har været i dårligt humør længe. Hun forsøger at tage sig sammen og koncentrere sig om dybe vejrtrækninger. Nogen vil give hende en sodavand. Nogen siger, at hun ikke må. Hun skærer i sig selv. Nogen siger, at hun skal dele alt det svære. Ikke være alene.

Gruppen

Gruppen er dem man hænger ud med. Går til fest med. Drikker eller ryger med. Klatrer på tage med. Holder igen eller falder ned med. I gruppen snakker de om fremtiden. Om deres drømme. Den ene vil være mor, den anden ikke. I gruppen deler de angsten for klimakrisen, følelsen af afmagt og trangen til at gøre noget NU. Den ene forventer kun meningsløst hamsterhjul. Den anden drømmer vilde drømme om en karriere som forfatter. Kroppe mødes i kvælertag. Konflikter i gruppen kan være voldsomme og gøre ondt.

En ven

Isabella var til fest i nat. Hun var sammen med en mørkhåret fyr med venlige øjne. Nu har hun tømmermænd og fridag. Fylder hovedet med høj musik. Solens stråler varmer hende. Hun slapper af. Hun lader sig falde – i armene på de tre andre. Et fysisk billede på, hvordan hun giver slip. Lige pludselig overvældes Isabella alligevel af tanken om, at hun burde øve et eller andet. Noget nyttigt. Og så… nede i havnen møder hun Sara. De deler en øl, griner og nyder stilheden sammen.

Aktuel dramatik om unge

Teksten til Under Mælkevej er inspireret af et radiodrama fra 1954 af den walisiske forfatter Dylan Thomas (1914-1953). Jesper B. Karlsen har nyskrevet og tilpasset stykket til unges verden af i dag. Karakteristisk er bl.a. de mange henvisninger til naturen og det poetiske sprog.
De fire unge skuespillere udfolder troværdigt ungdommens sårbarhed, rådvildhed og gejst, så publikum glemmer, at de er et par år ældre end deres karakterer.

Kun for unge?

Skal vi voksne se teaterstykket? Er det at lure på de unges privatliv? Under Mælkevejen er først og fremmest en forestilling for unge. Alligevel skal vi voksne efter min mening se med. De unge har selvfølgelig behov for fællesskab og ret til privatliv med andre unge. Men de har også brug for, at vi som forældre, mostre og onkler, bedsteforældre, pædagoger m.fl. forsøger at lytte og leve os ind i deres verden og tage medansvar. Mælkevejen og de sorte huller er en gåde. Livet er heller ikke helt nemt at finde rundt i. Ingen skal være alene.

50 års jubilæum

Teater Fair Play har eksisteret i 50 år som teater for børn og unge. Det er i sig selv en præstation. Det er i særdeleshed en præstation at holde fast i værdier – i takt med tiden – fra starten i 1972. På Fair Plays hjemmeside skriver teatret bl.a., at det vil kendes på et indhold af både fantasi og virkelighed, og det skal gøre indtryk. ”Vi viger ikke fra aktuelle problemstillinger…” Og teatret vil ”… skabe ringe i vandet i samfundsdebatten.” Det er sådan vi kender Fair Play. Forestillingen Under Mælkevejen lever i den grad op til nævnte kendetegn.

Tillykke med jubilæet! Tillykke med jubilæumsforestillingen! Vi på Holbaekonline.dk håber at se Fair Plays børne- og ungdomsteater 50 år mere!

Info

Manuskript: Jesper B. Karlsen Instruktion: Robert Parr Scenografi: Stine Martinsen Koreografi: Esa Alanne Musik: Sven Dam Meinild Medvirkende: Maria la Cour, Joachim Bach Rosendal, Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet og Aske Hass Thorsen Inspiration: Unge på Holbæk Drama College Plakat: Asako Kido Parr Foto: Karoline Lieberkind Produceret af Sjællands Teater

Spilleperiode: 29. 10-19.11.2022 Priser: 65 – 135 DK

Alder: Fra 14 år og op  Varighed: 60 min.

Under Mælkevejen spiller flere steder: Det Lille Teater, Slagelse, Korsør Kulturhus, Skælskør Bibliotek, Holbæk Teater