18. april 2024

Simon Drost (t.v.) fra Liv & Mad, som bl.a. forpagter Orø Forsamlinghus.

Simon Drost (t.v.) fra Liv & Mad, som bl.a. forpagter Orø Forsamlinghus.
Simon Drost (t.v.) fra Liv & Mad, som bl.a. forpagter Orø Forsamlinghus.

Simon Drost, der sammen med sin kone forpagter Orø forsamlingshus, mener at Orø Kros konkurs er tegn på konkurrenceforvridning.

– Der har fra kroens side været en discount. Maden har været mægtig billig – til stor fordel for mange øboere. Den har været så billig, at jeg – og jeg vil skyde på de andre restauratører – har haft svært ved at konkurrere ved lige præcis at komme ned i sådan et lag.

– Det er under hvad vi kan lave det til, og stadig gå hjem med penge i lommen.

– Jeg tror ikke at du kan finde mange restauratører i Danmark der mener, at stegt flæsk ad libitum til 50 kroner er den rigtige pris, siger Simon Drost, og fortæller at han kan lave det til 75 kroner og skulle der tjenes lidt og være penge til personalet, så skulle prisen op på 95 kroner.

– Det er lige præcis der hvor jeg synes konkurrencen bliver skæv, siger Simon Drost, der i første omgang synes det var synd for kroen at den igen er gået konkurs, men da han opdagede at det er fjerde gang siden 2010, begyndte at se en mønster.

– Når jeg sidder her og vi betaler moms, løn og feriepenge, alt hvad man nu skal betale som firma, kan jeg godt sidde tilbage med en smag i munden og tænke “Ah, så skulle I nok have taget lidt mere for jeres vinterretter, end I gjorde” og føler et sted, at konkurrencen bliver skævvredet, hvis man bare siger, “nå men det var det, så kan vi ikke betale”.

Se hele interviewet med Simon Drost i videoen herunder:

2 thoughts on “Simon Drost efter Orø Kros konkurs: Konkurrencen skævvrides

  1. Nu kan man så læse at Orø Kro endnu en gang er gået konkurs, 4. gang på knap 5 år, og man kan desværre ikke andet end tænke, der må ligge noget strategi i det, man kører discount i de værste måneder på sæsonen, hvorefter selskabet begæres konkurs og wupti, så er der en forening.
    At der nu er en formand og en bestyrelse, ændre jo ikke på den måde man driver kroen, og det at den nu forsøger og drives med medlemmers penge. Det hele kan ske igen.

    Formanden udtaler selv, at han var med til at gennemfører denne discountkampagne, hvorefter det hele går konkurs og samtidig er så idémand til denne ”forening”, lige efter konkursen, altså er man udmærket klar over at der er en regning som skal betales.
    Man fortætter nu driften som en forening og det bliver nu spændende og se om denne såkaldte “forening”, som har flere af de samme mennesker bag sig som ved kroen, nu også vil føre et eller andet discount koncept.
    Orø Kro har været et rigtig godt sted, men det kræver professionelle mennesker og nogen som lægger sit hjerteblod i den, hvad der mangler og vi savner er et rigtig ”kro-ægtepar”.

    Man må håbe at folk for øjnene op og støtter op omkring de mange andre tilbud Øen også tilbyder, Cafe’er, Gårdbutikker, Vores Campingplads, Havnekiosken, Forsamlingshuset, Spisestedet Orø, steder som fortsat gør det til en personlig indsats og drive det seriøst.

    Hele Øen er et omdrejningspunkt og ingen er uundværlige.

    Vi driver Spisestedet Orø i Næsby og som andre små, så satser vi personligt og kan ikke
    sende regningen videre til resten af befolkningen. Vi lever af at lave god mad, men den form for konkurrence kroen byder, kan man ikke hamle op med.

  2. godt skrevet Clay – det er da underligt som den Kro hele tiden går konkurs!!!

Comments are closed.