7. maj 2024

Holbaekonline.dk har modtaget nedestående læserbrev:

Høng-Tølløsebanens fremtid

Samtidig med at man i resten af kongeriget Danmark har forstået værdien af jernbanedrift, vil stærke kræfter i Region Sjælland skrue tiden tilbage til før 1901, hvor togene begyndte at rulle på Høng-Tølløsebanen.

Vestbanen i Jylland overlevede med et passagertal på 265.000, og i Nordjylland har man forstærket indsatsen med tilførte midler. På trods af en fremgang på 20% fra 2009-2014 og et passagertal på 434.000, ovenikøbet samtidig med et stort anlagt sporarbejde på NV-banen over en 3-årig periode, er Høng-Tølløsebanen altså stadig i spil til nedlæggelse!
Ifølge Movias egen rapport vil rejsetiden fra Tølløse til Slagelse, med bus, blive forlænget til 1 time og 10 min., hvor den samme rejse med tog i dag kan være overstået på 48 min., og det er altså før en opgradering af skinnerne mellem Høng og Ruds Vedby. Midlerne til omtalte opgradering har Regionstog A/S i forvejen, men venter bare på en igangsættelsestilladelse fra Region Sjælland.

Hvis Region Sjælland ikke ønsker eller evner opgaven med at lægge det fornødne politiske pres på regeringen og Christiansborg, og derudover svigter en bevarelse af en vital sjællandsk jernbanestrækning og endnu engang må strække våben i forhold til vækst, arbejdspladser og udvikling, så er det måske ikke jernbaner vi skal nedlægge, men institutionen Region Sjælland selv.
Dansk Folkeparti har længe næret ønske om nedlæggelse af regionerne og agter man i det her tilfælde ikke at arbejde hårdt for at bevare Høng-Tølløsebanen, så har man åbenlyst udspillet sin egen rolle.

Mvh. Peter Hansen
Dansk Folkeparti
Byrådsmedlem Holbæk Kommune