4. oktober 2024

Først da de inviterede kommunens sagsbehandler på kaffe, fik ægtepar byggetiladelse.

Det er Holbæk Kommune selv, der fortæller om ægteparrets trængsler med byggetilladelsen i en pressemeddelse:

“Leif og Lizzie ønskede sig en overdækket terrasse, så de sendte en ansøgning til kommunen. Men reglerne var ikke overholdt, og derfor blev det et afslag. Deres svar på afslaget var en klage, og så var der ellers lagt op til en længere udveksling af papir og paragraffer.”

“Men sådan gik det ikke. Byggesagsbehandleren i Holbæk Kommune greb røret og alene det gjorde, at han straks blev inviteret på en kop kaffe. Faktisk blev det til to kopper, men så blev der også lavet en ny ansøgning, der gik glat igennem.”, skriver kommunen i sin pressemeddelse.

– Det spændende ved historien er, at den gode service for borgerne faktisk også betyder nemmere arbejdsgange for medarbejderne. Selvfølgelig skal vi overholde reglerne, men hvis vi hjælpes lidt ad, kan vi undgå en masse spildtid og utilfredshed, siger borgmester Søren Kjærsgaard (V) i pressemeddelsen.

Historien med Leif og Lizzie bruges af kommunen som et godt eksempel på god service fra projektet Styrket Borgerdialog i Klagesager. Og borgmesteren mener, at god service betyder nemmere arbejdsgange for de kommunalt ansatte medarbejdere.

Men om det så betyder, at alle vi andre også bliver nød til at invitere de kommunale medarbejdere på kaffe for at få god service, står der ikke noget om i pressemeddelsen.

Dokumentation: Pressemeddelse: To kopper kaffe med et skud af forenkling