Nu kan lokale unge frit sammensætte deres læreruddannelse

Denne artikel er publiceret den 10. marts 2013 og indholdet er muligvis ikke længere dækkende.

Nu kan de studerende på læreruddannelsen i Holbæk frit sammensætte deres læreruddannelse. Arkivfoto: Rolf Larsen

Ingen tvang om obligatoriske linjefag det første år af læreruddannelsen og helt nye toninger af uddannelsen, der både imødekommer de unges interesser og behovet ude i folkeskolerne. Det er det lokale resultat af den politiske de-regulering af læreruddannelsen.“Helt unikt”, siger både uddannelseschefen på læreruddannelserne i Region Sjælland og de lærerstuderende.

Ny læreruddannelse betyder, at studerende, der vil læse til lærer i Region Sjælland, frit kan sammensætte deres egen uddannelse. Hidtil har studerende på alle landets læreruddannelser skulle vælge dansk, matematik, engelsk eller naturfag det første og andet år, og først på tredje og fjerde år har de selv måtte vælge, hvilke øvrige fag, de ville kvalificere sig til at undervise i. Men med de nye regler kan læreruddannelserne selv bestemme, hvilke fag, de studerende skal tage hvornår. På University College Sjælland har man valgt at give de studerende frit valg, så de fra start har flere fag at vælge imellem og dermed kan vælge nogle fag, de interesserer sig for. “Byg din egen uddannelse” kalder uddannelseschef for læreruddannelsen i Region Sjælland det:

– Det er helt unikt, at man på læreruddannelserne i Vordingborg, Roskilde og Holbæk nu kan vælge et valgfrit fag fra start. Vi tror på, at hvis du som ny studerende får lov til at beskæftige dig med det, du interesserer dig mest for fra start, så er der også større sandsynlighed for, at du kommer godt i gang med studiet og gennemfører det, siger Stina Møllenbach.

Imødekommer skoler og de unges behov
Den nye læreruddannelse er blevet til på baggrund af dialog med lærere og skoleledere på kommunens folkeskoler, for at sikre at læreruddannelsen kan uddanne lærere, der matcher behovene ude i folkeskolerne. På den baggrund har man blandt andet oprettet en særlig musisk profil, der skal imødekomme regionens mangel på musiklærere og en særlig profil, der ruster færdiguddannede lærere til at arbejde med inklusion og mobning:

– jeg kan da godt blive lidt misundelig på de muligheder nye studerende får, siger Jannick Knudsen, der allerede er igang med læreruddannelsen i Holbæk. Foto: UCSJ.


– De skoler, vi samarbejder med, har længe efterspurgt lærere med kompetencer til at håndtere netop mobning og inklusion”, fortæller Stina Møllenbach og fortsætter:

– De tilbagemeldinger vi har fået fra nogle af de skoler vores studerende ofte kommer ud på efter endt uddannelse, er meget positive. Mange siger, at det jo næsten lyder for godt til at være sandt, fordi det endelig gør det muligt for de studerende at sammensætte deres uddannelse sådan, at den rent faktisk imødekommer nogle af samfundets behov.

Også de nuværende lærerstuderende er begejstrede for de nye muligheder på deres uddannelse:

– jeg kan da godt blive lidt misundelig på de muligheder nye studerende får, siger Jannick Knudsen, der allerede er igang med læreruddannelsen i Holbæk. Foto: UCSJ.[/caption]– De nye regler giver rigtig god mulighed for at strukturere sin uddannelse mere personligt og tage de forskellige fag, når det passer én, og jeg kan da godt blive lidt misundelig på de muligheder nye studerende får for at sammensætte deres uddannelse. Hvis det havde været sådan, da jeg startede, havde jeg valgt nogle af de kreative fag. Nu har jeg dansk, kristendom og historie, siger Jannick Knudsen, der allerede læser til lærer i Holbæk og derfor ikke har haft friheden til at vælge da han startede på studiet.

Fakta:
Den nye læreruddannelse har skærpede adgangskrav. Studerende der har eller regner med at få et snit under syv skal søge ind via kvote 2, hvorefter de skal til en særlig optagelsessamtale.

Ansøgningsfristen for kvote 2 er d. 15. marts.

Leave a Reply