Nordvestbanen skal elektrificeres

Denne artikel er publiceret den 2. marts 2013 og indholdet er muligvis ikke længere dækkende.

Fra 2022 vil det ikke længere være dieseldrevne tog som kører på Nordvestbanen. Foto: Rolf Larsen.

Der er afsat 1,2 mia. kroner til forbedringer af Nordvestbanen i den nye Togfond.

Regeringen offentliggjorde i går, at man reserverer 27,5 mia. kroner fra en nyoprettet oliefond med navnet Togfonden DK. Pengene skal bruges til at give den danske jernbane ‘et historisk løft’, som det hedder i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Pengene skal bl.a. brugest til at bringe rejsetiden i tog mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg ned på én time pr. strækning. Samtidig vil alle hovedstrækninger i Danmark blive elektrificeret, så hurtigt det er praktisk muligt.

1,2 mia. til Nordvestbanen
I fonden er der afsat 1,2 mia. kroner til at elektricifere Nordvestbanen mellem Roskilde og Kalundborg.

– Regeringen vil skabe fremtidens jernbane ved at gennemføre en historisk forbedring af togtrafikken i Danmark, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.

– Fremtidens tog er elektriske. Derfor vil vi elektrificere alle hovedstrækninger i Danmark, så hurtigt som det er praktisk muligt. Elektrificeringen betyder, at vi fremover kan købe gennemprøvet togmateriel, så vi aldrig igen skal komme i en situation som med IC4-toget. El-tog er også mere energieffektive, klima- og miljøvenlige, siger Henrik Dam Kristensen, der mener at rigtig mange byer vil få gavn af muligheden for moderne el-tog og et sammenhængende banenet med hurtigere tog.

Elektrificeringen af Nordvestbanen forventes at være færdig i 2022.

Leave a Reply