Der har i den seneste tid været flere eksempler på, at ældre er blevet narret til at udlevere deres betalingskort og koder – og onsdag kunne politiet så oplyse, at yderligere to ældre kvinder havde været udsat for bedrageri.
En 82-årig kvinde mandag eftermiddag var blevet ringet op af en mand, der gav sig ud for at være fra banken. Han fortalte, at der var blevet hævet nogle penge på kvindens konto, og at det var nødvendigt for banken at få fat i kvindens kort. Han sendte derfor et ”bud” forbi kvinden og det lykkedes på den måde bedragerne at hæve 15.000 kroner fra hendes konto.
Episoden blev anmeldt tirsdag formiddag.
Tirsdag Kl 16.30 modtog politiet så en anmeldelse om, at 70-årig kvinde tidligere på dagen var blevet ringet op af en mand, der oplyste, at han var fra kvindens bank. Manden fortalte, at han kunne se, at der var blevet købt ind hos Elgiganten i kvindens navn og at man derfor havde spærret kortet hos kvinden og hendes mand. For at forhindre yderligere kriminalitet ville banken hente deres kort og deres pin-koder. En mand fra ”banken” ankom kort efter og fik ikke kun udleveret parrets kort. Han overbeviste også parret om, at det var nødvendigt at flytte de penge, som parret havde på andre konti, over på den konto, der var tilknyttet det udleverede dankort. Politiet har endnu ikke oplysninger om, hvorvidt der er blevet hævet på de udleveret kort.
Politiet oplyser, at begge kvinder har samme fornavn, og det bestyrker politiet mistanke om, at gerningsmændene til de udspekulerede bedragerier bevidst udser sig ofre med navne, der er populære hos de ældre generationer.
Politiet benytter sagerne til igen at opfordre til, at man tager kontakt til ældre familiemedlemmer og andre, der kunne blive ofre for bedragerierne, og tager en snak om, at banker og myndigheder aldrig vil kræve at få udleveret kort og koder. Desuden bør man undersøge mulighederne for gennem banken at få en begrænsning på, hvor stort et beløb, der kan hæves på ens konto for at begrænse skaderne, hvis uheldet skulle være ude.