29. marts 2024

Arkivfoto: Pixabay

Ved at udgive sig for at være fra banken er det lykkedes svindlere at snyde to ældre mennesker i vores område.

Søndag eftermidadg kl. 16.45 blev en 85-årig kvinde fra Holbæk ringet op af en mand, der kaldte sig Kasper Juul Petersen og sagde, at han var fra politiets it-afdeling.

Den 85-årige fik af vide, at politiet havde oplysninger om, at der var forsøgt optaget et lån på 75.000 kr i hendes navn. Men at hendes formue kunne overføres til en sikker konto, så ikke pengene gik tabt. Hun blev kort efter ringet op af en bankmedarbejder fra Nordea, som oplyste et konto nummer til en sikkerhedskonto.

Den 85-årige overførte nu 90.000 kr til dette kontonummer, men fattede senere mistanke og anmeldte kort før midnat sagen til politiet.

Fik standset overførslen

Søndag kl. 23.46 anmeldte en 69-årig mand fra Holbæk, at han også var blevet kontaktet af denne ”Kasper Juul Petersen” fra politiets it-afdeling, som sammen med en falsk bankmedarbejder overtalte ham til at overføre 75.001 kr til en sikker konto hos Nordea. Lige efter overførslen fattede den 69-årige mistanke og fik standset overførslen hos sin bank.

Politiet efterforsker nu anmeldelserne om bedrageri, og vil følge pengestrømmen fra ofrenes konto til svindlerne. Udspekulerede kriminelle står bag de mange bedragerier mod ældre, som desværre er en udbredt kriminalitetsform.

Politiet: Tal med ældre pårørende

Sagerne får endnu engang politiet til at opfordre til, at man taler med sine ældre pårørende om risikoen for falske opringninger fra bedragere. Ingen banker eller myndigheder beder borgerne om at overføre penge eller udlevere kreditkort. Er man i tvivl om et opkald er reelt, så kontakt den bank eller myndighed på deres hovednummer, så man kan sikre dig at det ikke er snyd.

Politiet opfordrer også til, at man ringer til dem på telefon 114, hvis man har fået opkald fra svindlere, også selvom man ikke er blevet franarret penge. På den måde er det muligt for politiet at se omfanget og følge med i de metoder svindlerne bruger.