22. november 2024
En bidende samtidskomedie om asylbrand og ingen, der vil se, høre eller tale om den.

Holbaekonline.dks anmelder har set forestillingen Selvtægt på Holbæk Teater d. 28.11.19.

Bidende samtidskomedie om asylbrand og ingen, der vil se, høre eller tale om den

PRfoto

En efterforsker fra den svenske efterretningstjeneste er sendt ud til en lille svensk flække for at opklare en asylbrand. Historien er bygget op som en krimi. Men det forestillingen efterforsker er spørgsmålet om, hvad der får nogle mennesker til at sætte ild til et asylcenter og andre til at lade det ske.

Idyl og ildspåsættelse
På scenen kigger vi ind i en typisk svensk landskabsidyl. Skov og grønne marker med hyggelige svenskrøde huse. Her er alt godt – eller er det? Fem mennesker står med et rødt svenskerhus over hovedet. Er deres syn på verden lige så idyllisk, som husene ser ud? Gemmer de sig i deres huse? Eller ser vi vore egne fordomme om dem? I løbet af forestillingen får hver person lejlighed til at præsentere sig gennem deres drømme og handlinger i relation til deres omgivelser.

Mo er ”præmieperkeren”, der er er blevet efterforsker og drømmer om berømmelse, sin kones beundring og god sex efter den store afsløring. Samtidig forsøger han at kæmpe for, at hans nyfødte datter ikke skal vokse op i et samfund med had og racisme. Men burde han ikke være hjemme og holde barselsorlov?

PRfoto

Marit er socialrådgiver, psykoterapeut, byrådsmedlem og Mos stedkendte assistent. Hun insisterer på at tænke positivt om alt og alle. Hun bliver ved med at sige, at brandstifterne er ”ensomme galninge fra en anden landsby”. Hun glatter ud, og hendes humanistiske selvforståelse fremstår naiv og ude af kontakt med virkeligheden.

Johan og Reem er henholdsvis af svensk og libanesisk afstamning. De spiller counter strike sammen på den lokale netcafé. Johan hader udlændinge og etniske minoriteter efter at nogle somaliere har nakket ham i skolegården. Han har været medlem af en højreradikal gruppe og bliver mistænkt for brandstiftelsen. For at ”bevise” sin uskyld bliver han kæreste med Reem og tager en selfie mens de kysser. Er han i virkeligheden forelsket, og svigter han hende, fordi han selv er blevet svigtet?
Reem drømmer straks om ægteskab og en dyr ring fra Johan, som bevis på hans kærlighed.

PRfoto

Kornelia har været udsat for et overgreb på et værtshus. Eller fremprovokerede hun et gensidigt klammeri? Hun er i psykoterapi hos Marit. Her opfordres hun til at male sine følelser. Det bliver til et maleri om asylbranden. Maleriet giver hende stor opmærksomhed på internettet, og hun betragter nu sig selv som kunstner. Til sidst vil hun iscenesætte sit ultimative kunstværk ved at brænde sig selv, indhyllet i det svenske flag. Kan hun ikke få berømmelse nok? Er hun venstreorienteret, eller måske mest til øl?
PRfoto

Vi vil ha´ anerkendelse
Komediens karakterer er mennesker i det moderne samfund, en kompliceret verden med store kontraster. En verden, hvor alle har behov for at blive set, hørt og få anerkendelse. De er parate til at gå langt for egen vindings skyld. Og gør det. Som publikum kan vi spejle os i egne fordomme om de andre og opleve, hvordan humoristiske selvmodsigelser og modstillinger stikker til dem. Måske sidder vi som tilskuere og bliver ramt på vores egen skråsikkerhed? Heldigvis bliver der grinet af det hele.

Forskellige udtryksformer, forskellige perspektiver
Stykket er blevet til efter grundig research i Sverige, men kunne også have fundet sted i Danmark eller andre steder i Europa. Sprog og replikker virker generelt autentiske. Der er fucking meget, der er fuck´ed up, når det gælder de to unge og Kornelia. Mo og Marit har lært sig at tale som den pæne middelklasse.

Skuespillet består af mindre scener, der glider ind og ud af hinanden. Her er monologer, dialoger og kor, der kommenterer. En kendt svensk slager er en fin lydkulisse til at anlægge den på- overfladen-gode-stemning og kontrast til en verden i flammer.
Der er hele tiden liv på scenen. Ikke mange rekvisitter, men til gengæld masser af fysisk bevægelse i meningsfulde kropslige udtryk eller dans, om man vil. Det fungerer og er medvirkende til, at vi som publikum føler os godt underholdt.

PRfoto

Kontakt mellem skuespillere og publikum
Der bliver også talt direkte fra spillerne til publikum. Som eksempel kan nævnes en kommentar fra skuespilleren, Mohammed, midt i én af Mos monologer: ”Ikke et grin fra alle de søde mennesker”(publikum griner) eller ”Jeg kan ikke tage ansvar for det næste, der skal ske” (som etnisk dansk-somalier)(publikum griner).
Publikum bliver sågar udsat for Marits pædagogiske tiltag. Sådan kunne vi selv mærke, hvordan det er, når nogen vil noget med én på en nedladende måde. Min sidemand og jeg fandt det lidt for grænseoverskridende at tage hinanden i hånden, selvom han formodentlig heller ikke var imod fællesskab.

Kritisk samtidskomedie
Teater Momentum, hvor forestillingen er blevet til, kalder selv stykkets genre for nordic noire krimikomedie med inspiration fra film, TV serier og Torantino. Jeg vil kalde det kritisk samtidsteater/-komedie. Kommer du for at se en krimi på teatret, bliver du skuffet, men ikke, hvis du forventer en komedie. Den humoristiske kritik er rettet mod stort set alt og alle. Ingen er bare god eller ond, undertrykker eller offer. ”Vi fortolker ikke, vi fortæller”, har Anna Malzer (27 år) og instruktør, sagt i et interview (Iscene 2019). Hun er optaget af spillernes kontakt med publikum. Hun vil forandre publikum med teater. Hvis forandring kan måles på latter, blev der sat noget i gang i torsdags på Holbæk Teater.

Kunstens rolle
Med karakteren Kornelia ironiseres over kunstens rolle i samfundet. Et kor uddyber forskellige synsvinkler på kunst – på forskellige sprog. Pointen er, at der er brug for kunst til at sætte gang i processer om det, der er svært at se, høre og tale om – på tværs af sociale og kulturelle skel samt landegrænser. Kom igen Anna Malzer! Jeg ser frem til flere forestillinger! Helst i Holbæk!

Slutningen skal jeg ikke røbe. Men jeg kan sige så meget, at der blev budt på kaffe og vafler. Sådan sluttede en aften om asylbrande på en hyggelig måde, hvor roen og freden blev genoprettet. Eller rettere, der blev sat spørgsmålstegn ved den.

PS: Hvorfor var der kun 4 unge i teatret i torsdags, når nu der var sådan en fed forestilling? Sidder I hjemme bag jeres skærme?

MEDVIRKENDE:
Amira Jasmina Jensen, Mohamed Ali Osman, Emil Prenter, Marianne Søndergaard og Betina Grove

Kunstnerisk hold
Instruktiør: Anna Malzer
Dramatiker: Aleksa Okanovic
Scenograf: TPN / Peter Skensved, Caligr de Girardier Alexandre
Lysdesign: Mia Jandje Willett
Lyddesign: Søren Caspersen
Scenografisk konsulent og kostumedesign Lise Marie Birch
Co. iscenesætter Kasper Dalsgaard
Komponist, korsats Matias Vestergård

PPS. Forestillingen Selvtægt havde premiere i 2018 og er pt på turné. Se turneværket for voksenteater. Teater Momentum skifter leder, kunstnerisk hold og medvirkende i forestillinger en gang om året. De implicerede i Selvtægt er derfor ikke mere knyttet til Momentum. Anna Malzer er fra d. 1.7.2019 ansat som teaterdirektør ved teater Mungo Park. (LZ)