Borgmester Christina Krzyrosiak Hansen forlængede onsdag kommunens klimaaftale med Danmarks Naturfredsningsforenin med sin underskrift.
Med aftalen forpligter kommunen sig fortsat til at reducere CO2-udledningen for kommunen som virksomhed med mindst 3 procent årligt.
Underskrift seancen fandt sted på Orøfærgen, hvor også præsident for Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding var til stede.
– Vi vil den grønne omstilling, og klimaet kræver handling nu og her. Den grønne omstilling skal tænkes ind på alle niveauer og områder og står også højt på vores dagsorden her i Holbæk Kommune. Det er vigtigt, at vi alle fortsat gør en indsats for at skabe en grøn og bæredygtig fremtid for de næste generationer. I Holbæk Kommune har vi gjort en stor indsats og har allerede opnået en markant reduktion af CO2-udledningen de sidste år. Vi vil tage vores ansvar på os og fortsætte med at reducere udledning af klimagasser, fortæller Christina Krzyrosiak Hansen, borgmester i Holbæk Kommune.
Reduceret CO2-udslip med 13%
For ti år siden indgik kommunen en aftale med Danmarks Naturfredningsforening om at blive klimakommune, og forpligtigede sig til at reducere CO2-udledningen med 3 procent om året. Seneste aftale udløb med udgangen af 2018. På de ni år, der er gået, har kommunen reduceret sit CO2-udslip med godt 13 % i alt.
Den nye klimaaftale omfatter, ligesom den seneste fra 2015 til 2018, kommunens egen virksomhed, hvilket blandt andet gælder for det samlede energiforbrug i kommunens bygninger, dens vejbelysning og almindelig transport.
Præsident i Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding glæder sig også over aftalen.
– Jeg er utrolig glad for, at Holbæk Kommune nu forpligtiger sig til at fortsætte sin flotte indsats. Det er et stærkt signal i en tid, hvor der er stort behov for, at alle hæver ambitionerne, hvis vi skal nå målet om at begrænse klodens temperaturstigning, siger Maria Reumert Gjerding.
Færgen har også reduceret CO2-udslippet
At underskrift-seancen foregik på Orøfærgen var ikke tilfældigt. Den har nemlig også været med til, at reducere CO2-udledningen. For halvandet års tid siden fik den kommunalt ejede færge installeret en akselgenerator, hvilket har gjort det muligt at slukke for de dieseldrevne generatorer, hvor man kun havde brug for 15 % af den varme/energi, som de producerede. Resten forsvandt op i luften. Med installationen af akselgeneratoren har man således både nedbragt udledningen af CO2 og forbruget diesel med godt 20%.
Et andet tiltag man har gjort hos Orø-Holbækoverfarten er, at færgens navigatører har været på et såkaldt ECO-simulationskursus med målere, hvor man direkte kan aflæse, hvordan sejladsmønstret påvirker dieselforbruget. Det er noget, der vil kræve løbende vedligehold og optimering. Men erfaringer fra Sverige viser, at der også er noget at hente klimamæssigt og økonomisk på dette område.
Og så må vi lige have stoppet den bevidstløse kørsel med haveaffald fra Orø til fastlandet, i stedet for at det bliver genanvendt på øen. Og det er bare en simpel beslutning – hvem mon der tager den beslutning ??
Tænk bare – en kæmpebesparelse af kørsel med kolonner af store tunge køretøjer, som pendler frem og tilbage.
Hvor er det dejligt at se en stalinist og en blød kommunist redde verden for andres penge, de er vel nok gode mennesker. Jeg håber de begge modtager høje lønninger for deres arbejde. Kina, Pakistan, Indien, Rusland og USA bla. har stigende udledninger af co2 årligt, mens danskerne betaler milliarder for co2 reduktioner. Det bliver næsten lige så dyrt som “flygtninge” importen. Syriens Assad har i øvrigt lige udstedt et generelt Amnesti for at få så mange Syrere hjem for at genopbygge landet, men det nævner de danske medier ikke. Her går det godt, de næste generationer kommer til at betale.