En stigning i godstransporten betyder nu, at det statslige tilskud til netop godstransport med Østre Færge er brugt op. Det har betydning for beboerne og virksomhederne på Orø.
Småøerne i Danmark modtager tilskud fra staten så priserne på persontransport, biler og gods kan holdes nede. Det optimale mål er at ligestille transport på landeveje og vandveje, men det vil koste lidt under 300 millioner kroner og de penge er ikke fundet endnu.
På Orø har er der to færger; Østre Færge, i folkemunde kaldet trækfærgen, og den er privatejet, den klarer hovedparten af trafikken idet færgen kan rumme flere biler end den kommunale færge mellem Holbæk og Orø og sejltiden er kun 6 minutter mod den kommunale færges 30 minutter og samtidig sejler Østre færge tre gange i timen hver vej.
Begge færger får tilskud fra staten og sidste år skete der det, at Østre færge allerede en måned inde i i den sidste halvdel af 2016 måtte melde udsolgt på billige biletter til person og biltransport – to måneder for tidligt. Men her var rabatten også meget stor: hele 80%.
Og nu er den gal igen: Denne gang med godstransporten. På Østre Færges hjemmeside kunne man læse at tilskuddet til transport af gods på lastbiler var brugt op 3 mdr. før tid. Det betyder at prisen på at få en lastbil med tre aksler retur med Østre færge er steget ca. 250 kr til en normalpris på 595 kr. uden chauffør, mens Holbæk-Orø Overfarten kan holde prisen på samme type lastvogn på 202 kr incl. chauffør, altså en difference på ca. 400 kr.
Det er en prisstigning som f.eks. Dagli’Brugsen på Orø kommer til at mærke. Fire gange om ugen har de en lastbil med Østre færge til en pris á 800 kr, og andre Orøvirksomheder og beboere kommer også til at mærke denne stigning.
Vi har spurgt direktør Peter Alex fra Østre færge om selskabet, ligesom sidste år, har brugt den forkerte “kugleramme”:
– Det er selvfølgelig svært at forudsige hvor mange der vil bruge vore færger det kommende år, men vi havde beregnet en stigning i trafikken på 10 % og så kunne vi give en rabat på 50 %, men for både at have livrem og seler på, satte man rabatten til 40 %.
– Men vi står altså og mangler 150.000 kr. til kunne forsætte med lave fragtpriser endnu i 3 måneder, siger direktør for Østre Færge Peter Alex. der gør opmærksom på, at der ikke er nogen grund til at begynde at hamstre billetter og klippekort til biler og personer, for med 99% garanti holder det tilskud hele året ud.
Jordkørsel tærrede på tilskuddet
En del af den øgede godstrafik med Østre Færge skyldes ikke, at der pludselig er mange tilflyttere til øen med flyttegods eller nye virksomheder med stort behov for godstransport. Det er i stedet det kommunalt ejede forsyningsselskab Fors A/S’ arbejde med kloakering på Orø, der er skyld i kørsel med store mængder jord og grus.
Kun godstransporten er ramt
Direktør for Østre Færge Peter Alex, gør opmærksom på, at der ikke er nogen grund til at begynde at hamstre billetter og klippekort til biler og personer, for med 99% garanti holder det tilskud hele året ud.
Ak ja 🙁
Men det mest tåbelige er, at jorden overhovedet er blevet kørt væk fra øen !
Der var jo ansøgninger fra forskellig side PÅ øen til at genanvende jorden i lavtliggende områder.
Men selvfølgelig – der skulle absolut brændes ekstra diesel af ved at bortkøre den 🙁
Hvem kender hvem ?? Eller er det bare almindelig mangel på omtanke ??
Holbæk kommune er indblandet, så naturligvis er det mangel på omtanke. (ellers havde der været et budget som holdte nogenlunde sammen, aldrig helt hvis der er politikere og embedsmænd indblandet)