Fra i dag er der billigere færgetakster

Foto: Jesper von Staffeldt.

Foto: Jesper von Staffeldt.


Ny takster gør det fra i dag meget billigere, at tage bilen med færgen hvis man skal til eller fra Orø.

Det er en bekendtgørelse fra Social- og Indenrigsministeriet om billigere færgetakster i ‘skuldersæsonen’, der er baggrund for nedsættelsen.

Det betyder lavere priser i perioden 8. august til og med 30. november og gælder personbiler under 3500 kg.

For Orø-Holbæk Overfarten betyder det, at prisen for bil uden fører falder fra 64,00 til 42,00 kroner for en enkelt. Retur bliver prisen 72,00 kroner mod 110,00 kroner i højsæsonen.

Det er også muligt at købe månedskort til nedsat takts – men kun i prioden 8/8-31/10. Hvis man allerede har et månedskort, så kan kortet også ”tankes op” til den fordelagtige pris i perioden.

Sådan ser det nye 20-turs 'skuldersæson'-kort ud.

Sådan ser det nye 20-turs ‘skuldersæson’-kort ud.


For 20-turskortene gælder det, at man i hele skuldersæsonen kan anvende de specielle ”skuldersæson-kort”, som har en tydelig rød stribe påtrykt. Almindelige 20-turskort kan bruges hele året, men almindelige 20-turskort kan IKKE ”tankes op” til de nedsatte priser. Derfor må Orø-Holbæk Overfartens kunder indkøbe kortet (koster 40,00 kr) med den røde stribe, hvis man vil udnytte rabatten. Når man har købt kortet med den røde stribe, så kan dette anvendes igen i skuldersæsonen i de kommende år. Og ikke forbrugte ture kan anvendes i 2017.

Som følge af bekendtgørelsen vil nedsættelserne også gælde for 2017 og de kommende år. I 2017 vil ”skuldersæsonen” være: 16/3-30/6 og igen 14/8-30/11.

Her er taksterne for 'skuldersæsonen'. Kilde: Orø-Holbæk Overfarten.

Her er taksterne for ‘skuldersæsonen’. Kilde: Orø-Holbæk Overfarten.

Denne artikel er publiceret den 8. august 2016 og indholdet er muligvis ikke længere dækkende.

8 kommentarer

  • Hanne Duelund Larsen

    Tak for god og seriøs info !!

  • jesper

    Østre Færge : Fra 1.september , altså IKKE nu d.8.8 sættes alle færgetakster ned med 80 % både for personer og biler.
    Det betyder f.eks. at en returbillet for en bil falder fra 94 kr til ca 20 kr. Ordningen gælder frem til 1.december

  • jesper

    Sidste nyt : Overfartslederen på Østre færge kan ikke love at priserne til næste år i billigperioden nedsættes med 80%, det afhænger af flere faktorer bl.a. hvor mange der vil sejle med færgerne i billigperioden , men han garanterer at de klip der er til overs på klippekortene fra i år også kan bruges til næste år i forårsperioden

  • Det er da fantastisk, er der nogen der kan oplyse om hvad det koster for en person m. Cykel, efter priserne er faldet?
    Vh. Leif Juhl

  • Overfartslederen på Færgefarten Orø-Holbæk kan love, at vores lavere priser i “skuldersæsonen” også kommer til at gælde i 2017 og 2018, når man skal til og fra Holbæk. Så det er en fordel at anskaffe sig magnetkortet med den røde stribe.

  • Hanne Duelund Larsen

    Hvis nogle skulle undre sig, har Orø Beboerforening v/Erik Fuchs følgende forklaring :

    Citat
    Årsagen til forskel på prisnedsættelsen på de to færger er: Statens tilskud til prisnedsættelsen i 2016 til Holbæk Kommune er 2.112 mil, de 2.045 går til Øster færge og så er der kun 67 tusinde tilbage til Orø-Holbæk færgen. Hvis nogen spørg hvorfor, så har der noget at gøre med omsætning på de to færger og afstanden.
    Citat slut

    For Orøbeboere i bil vil der ikke være en nævneværdig forskel (selvom den “rene” bilbillet kunne indikere dette), hvis man skal fra Orø til Holbæk (og omegn). Man skal nemlig huske at lægge personprisen + benzinprisen til.

    Tidsmæssigt – igen til Holbæk – er turen den samme, fordi man kører lige så længe som man ellers ville sejle med Holbæk færgen.

    Men CO2 mæssigt er det en dårlig idé at køre “udenom” – absolut ikke grønt !

    Ikke desto mindre er det SUPER, at der sker noget med priserne på færgerne. Også rigtig godt for vore gæster – både de private som turisterne.

  • jesper

    Sidste nye : Flere undrer sig over den tilsyneladende skæve fordeling mellem de to færgeselskaber 2 millioner til trækfærgen mens tilskuddet til den kommunale færge er på under 70000. Dem der undrer sig er bl.a. overfartsleder Lars Hansen og byrådsmedlem Ole Brockdorff (A). Sidstnævnte har lovet Holbaekonline.dk at få en redegørelse over hvordan pengene er blevet fordelt. Vi venter spændt for er det ministeriet som har lavet fordelingsnøglen , så er der nok ikke så meget at gøre, men er det kommunen, er der grund til at se en gang mere på tallene

  • Lars W. Hansen

    Vi behøver ikke at vente. Det er ene og alene SIM(Social- og Indenrigsministeriet), som har lavet fordelingen. Ministeriet har taget udgangspunkt i nogle tal fra 2013. Og dem med de dyre billetter har fået mest, derfor er Fanø-færgen topscorer med 15,6 mio. Det er næsten 30% af den samlede pulje. Der er flere underlige eksempler i den bekendtgørelse. Barsø i Lillebælt har 22 indbyggere. Barsø-færgen kan medtage 3 biler og max. 24 passagerer – alligevel får de mere tilskud end Færgefarten Orø-Holbæk.

Leave a Reply