27. april 2024

Foto: Rolf Larsen og Jesper von Staffeldt.

Foto: Rolf Larsen og Jesper von Staffeldt.
Foto: Rolf Larsen og Jesper von Staffeldt.
Et er hvad politikere siger før et valg, noget andet er hvad de i praksis gør efter valget, det må vist kaldes en gammel nyhed. Før valget talte mange politikere, med Hans Christian Schmidt (V) i spidsen, om en ligestilling mellem vandveje og landeveje, og det betyder på dansk at det ikke skal koste mere pr km at sejle med en færge end at køre med sin bil på en landevej.

Men nu har bl.a. Hans Christian Schmidt fået en smule kolde fødder: Nu taler han efter valget om der ingen garanti er for at denne ligestilling kommer til at ske nu. og det til trods for forslaget nok vil kunne få flertal i Folketinget.

Fem Ø-borgmestre med Fanøs venstreborgmester Erik Nørreby i spidsen har skrevet et brev til indenrigsminister Karen Ellemann for at høre om de snarest muligt kunne mødes med hende og drøfte muligheden for at ligestille vandveje og landeveje, hvilket ville koste omkring 280 mill. kroner om året. Det tal kan lyde højt , men for det beløb får man ikke mange kilometer motorvej. Måske er de ligesom mange ø-borgere nervøse for de bliver glemt i det store spil om den kommende finanslov.
Men kigger vi på færgedriften til Orø, altså både driften af den kommunale Orøfærge og den private kabelfærge mellem Orø og Hammer bakke ser tallene således ud i “store norske tal”:
Det koster lidt over 8 mill. kroner at drive Orøfærgen oplyser overfartsleder Lars Wolfgang Hansen til Holbaekonline.dk. Vi har prøvet at få tallene fra træfærgen , men direktør Svend Jensen har været knap så beredvillig til at udlevere disse. Vi har fået en af vore trofaste og regnskabskyndige læsere til at gå ind og se på cvr-registret for Østre færge, men regnskabet er ikke så gennemskuelig som ønsket.. Men for 2014 kan vi se at færgen har givet 600000 kr til aktionærerne, og har haft lønudgifter på ca. 6.5 mill. kroner. Vi “sjusser” os derfor frem til at driften ligesom den anden færgerute vil ligge på ca 8. mill kroner.

Hvis det offentlige vil gå ind og ligestille vandveje og landeveje kan man næppe gå ud fra at det offentlige ikke vil støtte den private trækfærge som trods alt bærer hovedparten af biltransporten .
Stadig i meget store “norske tal”:
Skulle færgetransporten være total gratis , hvad ingen dog har talt om – så vil prisen for dette være 16. mill. kroner, men skal der være tale om en ligestilling mellem vandveje og landeveje så vil merudgiften for det offentlige – kommune og stat – formindskes med 6,5 mill kroner idet Orø-færgen indtjener ca 1.8 millioner kroner i billetindtægter, mens der ingen ændring er for trækfærgen som jo er privat, og derfor ikke har fået offentlig tilskud til transport af biler og passagerer. Hvor meget det vil give det offentlige i indtægt at man trods alt skal betale for at sejle med færger, når prisen skal være det samme pr. km på landevej og vandvej, har vi ikke kunnet finde tal på.

Hvis man gør priserne for at sejle med Orøfærgerne meget billige, vil man især i sommermånederne, kunne forudse et øget pres på færgerne, og både i og uden for turistsæsonen vil der nok møde flere Orøborgere frem med bil til det store “pensionisttræf” med afgang kl. 9.30, biler som hidtil er blevet parkeret på Orø havn.

Måske kan der presses en ekstra afgang ind på Orøfærgen og der kan vel sagtens opnås en større dækningsgrad på trækfærgen , men denne ligestilling kan altså godt give problemer for færgetransporten , men til gengæld vil det glæde øens mange turistaktører.

1 thought on “Orø: En leg med tal – gratis færger til Orø

  1. Lidt mere “regneri” :
    Målet er jo som tidligere nævnt en trafikal ligestilling, altså det skal koste det samme for en bil at blive transporteret med færge som det vil koste at køre tilsvarende strækning på landevejen med bil.
    Skat arbejder i forbindelse med kørselsfradrag med en takst på ca. 2 kr/km , og bruger man denne km-takst vil det betyde ,man for at sejle i alt 15 km med Orøfærgen fra Orø til Holbæk og retur ,selv skal betale 30 kr for bilen , mens man kun skal betale ca. 3 kr. hvis man sejler den korte vej til Orø med trækfærgen.
    Der bliver noget at tænke på og en del beregninger før et endeligt forslag kan forelægges Folketinget til efteråret

Comments are closed.