6. maj 2024

Det var ugunstige vindforhold som den 9. marts i år var årsag til, at en pilot kom alvorligt til skade, da han i havarerede med et motorsvævefly på Tølløse Flyveplads.

Piloten skulle senere på dagen være instruktør for en elev på flyet – et Sportavia Scheibe SF-25 C Falke fra 1973.

Piloten skulle være instruktør på motorsvæveflyet senere på dagen, men for at opfylde kravene til instruktørrettighed, der krævede 10 starter inden for de seneste 18 måneder, måtte han gennemføre tre landinger.

Piloten startede fra bane 27 på Tølløse Flyveplads og fløj en kort tur, hvorefter han vendte tilbage til pladsen for at udføre landingsrunder.

Som led i sin landing af motorsvæveflyet standsede piloten motoren og begyndte landingen med ca. 80 km/t. Men kort før selve landingen, besluttede piloten at afbryde landingen og startedemotoreren, som herefter kørte i tomgang.

For at kunne få fat i gashåndtaget, skiftede piloten hånd på styrepinden, men mærkede så et kraftigt løft af venstre vinge, som piloten korrigerede for.

Piloten gav så fuld gas på motoren, men i samme øjeblik kom motorsvæveflyet i kontakt med banen med en kraft, der løftede det i luften igen med en høj næsestilling.

Motorsvæveflyet stallede, sank igennem og ramte banen hårdt under påvirkning af fuld motorydelse.

Motorsvæveflyet kom igen i luften med en høj næsestilling, vendte næsen stejlt ned mod banen, ramte banen med næsepartiet og havarerede.

Piloten kom alvorligt til skade som følge af havariet.

Haverikommisionen konkluderer i sin rapport om haveriet, at “havariet indtraf som følge af, at piloten skiftede håndstillinger under ugunstige vindforhold og i den forbindelse mistede kontrollen over motorsvæveflyet”.

Havarikommissionen har ikke udstedt rekommandationer på baggrund af undersøgelsen, men henleder Dansk Svæveflyver Unions og underlagte klubbers opmærksomhed på risikoen for at miste kontrollen over et motorsvævefly i forbindelse med skift af håndstillinger i en kritisk face af flyvningen.

Dokumentation: Redegørelse Haveri 9-3-2014 med Schiebe SF-25 C OY-XRI