Udvalget for Børn vedtog på sit seneste møde en strategi for fremtidens specialområde.
”Barnet, den unge og familien i centrum” – sådan lyder visionen for Holbæk Kommunes nye strategi for fremtidens specialområde. En vision, hvis ord umiddelbart virker selvfølgelige. Men bag dem ligger, ifølge kommunen, et opgør med mange års kommunal søjletænkning.
Med strategien skulle vejen til bedre indsatser omkring børn og unge, der har særlige behov eller er udsatte således være lagt. Det betyder, ifølge kommunen bl.a. større fokus på rettidig indsats og nye samarbejder.
Med strategien for specialområdet har Holbæk Kommune en køreplan for, hvordan politikken gøres til virkelighed i forhold til børn og unge, der har særlige behov eller er udsatte:
– Blandt mange tiltag skal vi lave flere rettidige og sammenhængende indsatser. De skal så vidt muligt foregå i barnets eller den unges nærmiljø. Det betyder bl.a., at vi skal have flere samarbejder på tværs af afdelinger og på tværs af almen- og specialområdet. På den måde oplever barnet og familien forhåbentligt, at de får den rette hjælp hurtigere og ikke havner mellem flere ’kommunestole’”, siger Helle Mariager, der er chef for særlige tilbud til børn og unge.
Som eksempel giver kommunen i en pressemeddelse et pilotprojekt i Familiecentret, hvor socialrådgiver i Distrikt Tornved fik en henvendelse fra et forældrepar fra Tornvedskolen, som fortalte, at deres barn ikke havde det godt i sin klasse. Og det var involveret i konflikter både i klassen og i hjemmet. Familien havde gennem længere tid haft en god dialog med skolen om problemerne, men ikke nok til, at barnet fik det bedre:
– Min faglighed er at tage et helikopterblik på en problemstilling og tænke hele vejen rundt om barnet. Sammen med klassens lærere og en proceskonsulent fra Børnekonsulentcentret kiggede jeg derfor på, om problemet kunne ligge i klassen og ikke hos barnet. Vi begyndte derefter at arbejde med nogle specifikke udfordringer, og i dag har barnet det bedre og har færre konflikter i skolen og i hjemmet. Med dette tværfaglige samarbejde undgik vi, at situationen eskalerede til skade for barnet, familien og klassen, fortæller hun.
Pilotprojektet skulle egentlig stoppe i august 2015. Men det er nu forlænget til 2016 og bliver udvidet med distrikterne Sofielund og Engskov.