Matas gør forskel: superstudenter får bedre rabatter

Et flot tillykke til alle Holbæks studenter fra Matas - men længere nede afsløres hvem man helst vil give gode rabatter i forretningen. Foto: Rolf Larsen.

Et flot tillykke til alle Holbæks studenter fra Matas – men længere nede afsløres hvem man helst vil give gode rabatter i forretningen. Foto: Rolf Larsen.


Hele sedlen i Matas' vindue afslører at 12-taller giver større rabat end f.eks. bestået.

Hele sedlen i Matas’ vindue afslører at 12-taller giver større rabat end f.eks. bestået.


Matas gør forskel på Holbæks studenter

Jo højere karakter du har scoret til eksamen, jo højere rabat er Matas på Ahlgade nr. 33 i Holbæk villig til at give dig.

Hører du til de studenter, som har kæmpet for at komme igennem gymnasiet og måske kun akkurat har bestået, så er du slet ikke lige så afholdt som hvis du havde scoret et 12-tal. Det er i hvertfald en følelse man nok kunne få, når man ser hvilket tilbud superstudenter får i Matas.

På flere opslag i forretnignsvinduet til Matas på Ahlgade nr. 33 kan man læse, at man som student kan få 20% i rabat på butikkens varer hvis man har fået 12 – men hvis man “kun” har bestået med 02, så må du nøjes med 10% i rabat. Mere vil Matas nemlig ikke give for den karakter.

Selv den ellers flotte karakter på 10 der ifølge Undervisningsministeriets vejledning gives for “den fortrinlige præstation” udløser kun en rabat på 15%.

Og forskellen på rabatten kan ses i hvormeget der spares i kroner og ører for den samme vare, alt efter om man har fået 12 eller 4 i karakter. Hvis man f.eks. køber varer for 1500 kroner, så vil superstudenten får 300 kroner i rabat – og slipper dermed med 1200 kroner, mens den studerende, som f.eks. fik et 4-tal, må nøjes med 150 kroner i rabat – og skal altså betale 1350 kroner for samme varer.

For en god ordens skyld skal det her nævnes, at rabatterne ifølge opslaget udløb i dag.

Læs også: Matas chef: Ikke i tråd med vores etik

Synes du det er i orden, at give forskellige rabatter baseret på f.eks. skolekaraterer? – Giv skriv din mening under artiklen.

Hele seks sedler hængte der søndag i butikkens forretningsvinduer ud mod Ahlgade. Foto: Rolf Larsen.

Hele seks sedler hængte der søndag i butikkens forretningsvinduer ud mod Ahlgade. Foto: Rolf Larsen.

2 kommentarer

  • Lars O.

    tror da bare jeg vil lade være med at købe i den butik fremover. Man kan da godt se hvem butikken mener er tabere og derfor skal behandles dårligere.

  • Jannick Ringius Christensen

    Jeg mener at flid skal belønnes. Har du gjort det godt skal du have ros og anerkendelse – og her i dette tilbud ser jeg ikke nogen “tabere” eller “dårlig behandling”, dog et ønske om at belønne flid. Lidt på samme vis som at nogle forældre også belønner flid ved f.eks. at sige får du 12, får du en bil, hvis ikke, så får du en slikkepind. (sat lidt på spidsen).

    Når det så er sagt… var det her måske ikke lige den bedste ide – for nogen vil uden tvivl føle sig stødt. Der er forskel på mennesker, forskel på hvordan vi opsuger læring, forskel på hvordan vi videreformidler læring og forskel på hvordan vi kan formidle læring i en presset situation som en eksamen f.eks. er – men ens for alle er at de har arbejdet det bedste de kan for at bestå.
    Så på den baggrund mener jeg det er forkert at give en karakterbaseret rabat i en butik. Derimod havde jeg glædeligt jublet og anbefalet butikken havde de tænkt sig om og givet f.eks. 10/15% rabat blot ved at vise eksamensbeviset (eller huen), for alle studenter har gjort deres ypperste, og burde belønnes ens.

    Men jeg syntes det var en god tanke, og uden tvivl med de bedste intentioner – men en forretning burde ikke gøre forskel på den måde… set fra mit synspunkt.
    Alle kan lave fejl, og jeg håber de lærer af deres samt ikke er skræmt af at lave et lignende “ens for alle” tilbud næste år.

Leave a Reply