22. november 2024

Sparekassen Sjælland er på vej med et nyt logo.

Sparekassen Sjælland er på vej med et nyt logo.
Sparekassen Sjælland er på vej med et nyt logo.
Sparekassen Sjælland løfter i disse dage sløret for et nyt logo i fællesskab med datterselskabet Sparekassen Fyn.

Med ændringerne ønsker det regionale pengeinstitut med hovedsæde på havnen i Holbæk, at sende signaler om virkelyst, historisk bevidsthed, snusfornuft og lyst til fornyelse. Det nye logo er rødt og grønt og symboliserer S’et i sparekasse.

Fremover vil Sparekassen Sjælland og Sparekassen Fyn have fælles logo og visuel identitet. Logoet – der er udgjort af organiske og enkle former i grønt og rødt med et tilhørende gråt navnetræk – vil fremover være kendetegn for de to regionale sparekasser, der tæller 38 filialer fra Amager i Øst til Middelfart i vest. Samtidig har Sparekassen Faaborg ændret navn til Sparekassen Fyn.

Ifølge sparekassens hjemmeside, har det nye logo har sit afsæt i de to sparekassers tradition og lange historie som lokale og nu også regionale alternativer til de meget store banker. Logoet er et ikon over bogstavet S – der i de to sparekassers univers referer til samfundsansvar.

Det organiske S i logoet fremstår i klar spirende grøn farve, der skal markere sparekassernes virkelyst, bæredygtighed og lyst til fornyelse. Den røde farve går igen fra begge sparekassers hidtidige logoer og symboliserer det historiske hjerteblod, de grundlæggende værdier og en stærk, historisk bevidsthed.

I gråt under S’et står navnetrækket – henholdsvis Sparekassen Sjælland og Sparekassen Fyn. Den grå farve fortæller om den opsparede erfaring gennem generationer og den økonomiske snusfornuft.

Den samlede idé med det nye logo er at give udtryk for sparekassens sjæl, tradition og fornyelse. Med det vovede abstrakte S holder vi samtidig fast i, at vi er et stærkt lokalt alternativ til de store landsdækkende banker: Vi er ikke helt som de andre.

Det nye færdige logo og varemærke vil af praktiske og produktionsmæssige årsager først blive lanceret overfor kunderne og offentligheden efter sommerferien. Indtil da anvender de to sparekasser derfor et midlertidigt fælles overgangslogo, som giver et praj om, hvordan vi kan genkendes fremover.