24. november 2024

Redaktionen harmodtaget nedestående:

Den er gal i Region Sjælland. Advarselslamperne blinker – for Tølløsebanen er lukningstruet. Mange havde ellers troet, at banen var fremtidssikret. For der er foretaget sporfornyelser på Tølløsebanen, hastigheden er sat i vejret, der er indført brugervenlig halvtimesdrift og i det hele taget investeret millioner i at opgradere denne lokalbane. Og der er også registreret passagerfremgang. Er de mange penge nu spildt? Ja, tilsyneladende, hvis altså Regionsrådet forhastet og helt urimeligt gør alvor af truslerne om at lukke banen.

Mange mennesker i Tølløsebanens opland og betjeningsområder er begyndt at give udtryk for deres frustration og vrede over lukningsplanerne. Og også lokalpolitikere er fremkommet med spontane udmeldinger, der udtrykker bestyrtelse. Og det forekommer vitterlig vanvittigt. Vi etablerer letbaner i de store danske byer, anlægger nye baner som led i Togfond.dk og investerer massivt i kollektiv trafik i disse år – men i Vest- og Midtsjælland, hvor man i forvejen døjer med stagnation og stilstand, hvor man rubriceres som en del af “Udkantsdanmark”, og hvor man i den grad ønsker sig udvikling og vækst, ja dér lægger Regionen an til slagtning af lokalbanen! Det hænger slet ikke sammen!

Jamen, vi kan vel bare indsætte busser som erstatning for toget, så er den ged vel barberet — Sådan tænker nogle politikere. Men det er en kendsgerning, at mens jernbanerne i Danmark har passagerfremgang, så er busserne kørt helt bagud. Busser er i rivende tilbagegang som kollektivt trafikmiddel i Danmark. Faktisk befinder busser sig i en dødsspiral. Busser er ikke konkurrencedygtige, og det er nærmest umuligt at få fx bilister til at skifte til busser.

På det politiske dialogmøde om den fremtidige jernbanetrafik i Region Sjælland den 29. januar 2013, i Regionshuset i Sorø, nævnte borgmester Knud Erik Hansen (næstformand, Kommunekontaktråd Sjælland) i sit oplæg Tølløsebanen.
Han var inde på, at der også bør være fokus på Tølløsebanens sammenhæng med det øvrige jernbanenet. Og i Movias Trafikplan 2013 nævnes – i forbindelse med Regionstogs fremtidsplaner – ganske kort muligheden af at etablere direkte forbindelser fra Tølløsebanen til København. Som en af Regionstogs idéskitser med sigte på etablering af flere direkte togforbindelser på Sjælland. Det er naturligvis helt oplagt at forfølge denne vision, og den igangværende udbygning med dobbeltspor Lejre-Vipperød gør denne fremtidsmulighed mere realistisk. På sigt kunne en Tølløsebane med direkte tog til Købehavn enten med en shunt til Nordvestbanen eller ved bare vende i Tølløse være med til at trække bosættere til området. Man kan glimrende bo i Dianalund eller Stenlille og arbejde i København, hvis man kan sætte sig i toget på den lokale station og så køre til hovedstaden med stop i Roskilde, Høje Tåstrup og København H. På det punkt er busserne kørt helt ud på et sidespor.

Nu må partierne i Regionsrådet melde ud, hvor de står i forhold til HTJ – det kan ikke være rigtigt, at repræsentanter for de partier, der har været så flittige til at profilere sig i forbindelse med etableringen af Togfond.dk og forslagene om en massiv udbygning af jernbanenettet i Danmark, stiltiende vil se til, at kræfter i Regionsrådet gør klar til at slagte Tølløsebanen ud fra kortsigtede besparelseshensyn. En indtrængende appel til Regionsrådets formand: Tab nu ikke hovedet! Skal det virkelig være en del af dit politiske eftermæle, at det var dig, der førte pennen og var drivkraften i nedlæggelsen af Vest- og Midtsjællands lokalbane og amputeringen af en del af skinnenettet på Sjælland? Og det i en tid, hvor alle eksperter taler om “skinnefaktoren”. Skinnefaktoren refererer til det forhold at fx bilister er lettere at lokke over i skinnebårne transportmidler, eksempelvis jernbaner og sporveje. Hvilket også gælder for lokalbaner med hyppige afgange, rimelige køretider, ordentlig køreplans- og trafikinformation og gode muligheder for omstigning.

En banenedlæggelse vil stensikkert medføre yderligere stagnation i de lokalsamfund, som i forvejen skranter. Der er således brug for udviklingsinitiativer, ikke afviklingsditto.

Rådet for Bæredygtig Trafik