Om det er fordi dagtilbudende i Holbæk ikke har været gode nok indtil nu, skal vi ikke kunne sige. Men Udvalget for Børn godkendte tirsdag en strategi for fremtidens dagtilbud i Holbæk Kommune, som skal gøre at børnene fremover trives og skal lære endnu mere i kommunens dagtilbud.
Strategien for fremtidens dagtilbud er en udløber af kommunens børne- og ungepolitik og skal spille sammen med den indsats, der sideløbende kører på skoleområdet. Medarbejdere og ledere skal bruge den som en “køreplan for deres arbejde”, som der står i en pressemeddelse fra Holbæk Kommune og det vil, ifølge pressemeddelelsen, komme til at bære præg af nye måder at gøre tingene på:
– Vi har meget engagerede og dygtige medarbejdere i vores dagpleje og børnehuse. De har i mange år knoklet for at give børnene en tryg, god og lærerig hverdag. Det skal de blive ved med at gøre. Men vi bliver også nødt til at gøre noget andet, hvis endnu flere børn skal trives i dagtilbuddene og være undervisningsparate, når de starter i skole, fortæller Christian Simonsen, der er chef for dagtilbud og læring.
Noget af det ”andet”, der skal gøres, er blandt andet at skabe bedre sammenhæng mellem dagtilbud og skole. Det betyder helt konkret, at børnehuse og skoler skal til at tale sammen for at koordinere læringen, ligesom man har gjort det seneste års tid i Dagtilbudsdistrikt Isefjord. Her har pædagoger fra børnehusene lavet lærerplaner sammen med børnehaveklasselederne på Isefjordsskolen, så der er en koordineret sammenhæng mellem det de, 5-årige lærer i dagtilbuddet og det, de skal lære, når de kommer i
børnehaveklasse.
I den nye stategi handler også om barnets sproglige udvikling, en styrkelse af samarbejdet med forældrene, inklusion og Ledelse, organisering og udvikling af god pædagogisk praksis.