Redaktionen har modtaget nedestående kommentar fra bestyrelsesformand i Holbæk Forsyning A/S John Harpøth til et læserbrev fra formand for Varmeforeningen i Store Merløse, Jan Koed.
Hvornår er nok nok, trylleri eller fakta?
Endnu engang er St. Merløse varmeforenings formand på banen. Denne gang sætter han spørgsmålstegn ved, om det statslige energitilsyn og statsautoriserede revisorfirma PWC’s undersøgelser i forbindelse med regnskaber er indrapporteret og revideret korrekt.
Hvor længe skal varmeforbrugerne i St. Merløse være med til at betale for alle de ekstra undersøgelser, som bliver foretaget i forbindelse med varmeforeningens henvendelser om mistanker til, at systemet svigter og at vi i HF ikke leverer de valide tal / opgørelser.
Det er ikke småpenge, der bliver brugt til advokater, revisorer samt vores egen økonomiafdeling. Husk på, at hver gang der kommer henvendelser fra varmeforeninger, tager vi det seriøst, og den eneste måde vi og varmeforbrugerne kan være sikre på at det bliver gjort korrekt, er at vi er nødt til at bede de allerbedste om den slags, og det koster bare kassen. Der er kun et sted at hente disse ekstra udgifter, og det er hos jer, kære varmeforbrugere. Er I klar over det?
Derfor er mit spørgsmål, hvornår er nok nok? Vi i Holbæk Forsynings bestyrelse vil det allerbedste for vores varmeforbrugere i St. Merløse. Vi benytter ikke trylleri eller skjulte dagsordner, vi handler ud fra fakta og sund fornuft samt lovgivning.
Bestyrelsens opfattelse er, at varmeforeningen helst vil kikke tilbage i historiebøgerne for at finde fejl og mangler. Det kan vi i Bestyrelsen ikke bruge til noget, vi ser fremad fra den dag hvor Holbæk Forsyning A/S blev stiftet, og det var i foråret 2010, og fra denne dag tager vi ansvar for de beslutninger vi træffer, og varmeforbrugerne kan være helt sikre på, at de beslutninger, vi træffer, vil blive truffet som om vi selv var borgere i St. Merløse, og så tager vi selvfølgelig gældende lovgivning med i helheden.
Vi har endnu engang bevist, at endnu en undersøgelse / selvevaluering som er foretaget, er foretaget korrekt.
Det betyder, at varmeforbrugerne har en øget sikkerhed for, at grundlaget / opgørelser for priserne er i orden. Havde der været fejl i forhold til indmeldinger og lovgivningen, ville det påvirke priserne de efterfølgende år.
Nu kan det måske opfattes sådan, at vi i bestyrelsen vil ønske varmeforeningen hen hvor peberet gror. Det er på ingen måde sådan vi tænker. Varmeforeningen er en seriøs forening, men måske skulle man tænke på at se fremad, starte med et nyt kapitel i bogen, det vil være sund fornuft.
En anden ting, som varmeforeningen heller ikke tænker på, er dem, som gerne vil sælge, ikke at forglemme dem, som gerne vil bosætte sig i St. Merløse. Dem gør man en bjørnetjeneste.
Det er sådan, at alle de oplysninger I lægger ind på internet kommer til at virke ekstra negativt. Det betyder, at huspriser går ned, ingen har lyst til at bosætte sig i St. Merløse. Henvendelser fra Ejendomsmæglere giver et helt klart indtryk af, at I som forening tegner et endda meget negativt billede af St. Merløse som bosætningsby. Det betyder måske meget for jer at få tegne et dystert billede, men er I klar over, hvad de meget negative udmeldinger har af konsekvenser for borgere / varmeforbrugere i byen?
Min opfordring vil være, start et nyt kapitel i bogen, se fremad, lad endelig foreningen bestå, så kan I altid være på vagt. Det vil være sund fornuft, og det vil alle kunne forstå. Og så til sidst, lad os få vendt det negative til noget positivt, det giver mening, og så kan vi sammen være med til at fortælle, at det slet ikke ser så sort ud endda, som I gør det til.
Med venlig hilsen og på bestyrelsens vegne
Bestyrelsformand for Holbæk Forsyning A/S
John Harpøth
Læs også: Læserbrev: Fjernvarmeselskaber har ikke fulgt reglerne