Søndag 11. december 2011 får Holbæk by et nyt bybusnet med helt nye linjer og nye linjenumre. Det nye bybusnet bygger på det kollektive transportsystem, der allerede findes i Holbæk, med stationen som det centrale knudepunkt, hvor borgerne skifter mellem tog og bus.
Hovednerven i det nye bybusnet bliver den nye A-bus og linje 501A, der sammen med de øvrige buslinjer 502, 503, 504E og oplandslinjerne sikrer, at borgerne kommer hurtigst muligt frem. Den nye A-bus kommer til at dække to tredjedele af byens boliger. Den kører hvert kvarter i dagtimerne, hvilket betyder, at borgerne blot kan gå hen til stoppestedet og vente på næste bus. Om aftenen og i weekenderne kører den hver halve time.
A-bussen er kendetegnet ved særlige sideruder og røde hjørner, ligesom borgerne vil møde plakater på A-bussens stoppesteder, der fortæller, at den nye A-bus kører derfra fire gange i timen.
I kommunens læskærme er der opsat kort, der viser de nye bybusser deres nummer og ruter Det er Holbæk Kommune, der er ansvarlig for den offentlige bustrafik i kommunen, og hvert år bruger kommunen godt 24 millioner på netop dette område.
– Med det nye bybusnet har vi gjort det mere enkelt og overskueligt for borgerne at benytte den kollektive trafik og samtidig har vi skabt en holdbar økonomi for busdriften. Der er kommet bedre sammenhæng mellem bus og tog, og vi håber, at det vil betyde flere passagerer, hvilket giver mulighed for at udvikle bustrafikken endnu mere fremover, siger formand for Klima og Miljøudvalget John Harpøth fra Holbæk Kommune.
Køreplanerne bliver skiftet ud i denne uge
Allerede fra i dag, mandag d. 5. december, bliver de gamle køreplaner på stoppestederne skiftet ud med de nye. Ligeledes bliver linjenumre og køreplaner fjernet på de få stoppesteder, som ikke længere skal benyttes, selvom busserne frem til den 11. december kører efter den gamle køreplan
– Vi beklager de gener, det vil medføre for borgerne i ugen op til ændringen, når arbejdet med at skifte linjenumre og køreplaner står på. Men vi håber, at de vil tage godt imod det nye og forbedrede busnet fra søndag den 11. december, siger ingeniør Annette Matthiessen, der sammen med Movia og Vej og Park har haft meget travlt det sidste stykke tid med at få de mange nye stoppesteder klar til den 11.december 2011.
Flere af de nye stoppesteder er allerede taget i brug.
Hent en køreplan
I busserne, på borgerservice i Holbæk, på biblioteket i Holbæk og i administrationscentret på havnen kan borgerne nu hente en udvidet køreplan med kort over, hvor busserne kører fra 11. december. De kan også gå ind på moviatrafik.dk og læse mere om det nye bybusnet.
Ø-kontoret på Orø og Orø-færgen vil også modtage køreplaner til udlevering ligesom byens ungdomsuddannelser vil modtage køreplanerne. Har andre behov for køreplaner, kan der laves en aftale med Annette Matthiessen om at komme forbi kontoret i Regstrup og få et par stykker med hjem.
Fakta om busserne i Holbæk by
A-busser
A-busnettet hænger sammen med den øvrige kollektive trafik. Busserne har mange afgange, hvilket betyder, at passagererne ikke behøver planlægge deres transport efter en fast køreplan, men blot kan gå til stoppestedet og vente på den næste A-bus.Linje 501A
Linje 501A kører hvert kvarter ad Skagerakvej – Bjergmarken – Holbæk st. – Ladegårdsparken. Herefter kører den skiftevis til henholdsvis Stenhus og Tveje Merløse, som således bliver betjent hvert 30. minut.
Linje 501A erstatter linje 101 og er en kombination af dele af de tidligere linjer 101, 102, 105, 106 og 112.Linje 502
Linje 502 kører hver time via Stenhus og Springstrup til Tuse. Aften og weekend afkortes linjen til Springstrup og betjener Kalundborgvej i retningen mod Holbæk station. Linje 502 suppleres af linje 520 på Kalundborgvej og linje 530 på Stenhusvej og Lundemarksvej.Linje 503
Linje 503 kører hver time via Havnevej og Munkholmvej til Tjebberup og herfra ad Ågerupvej til Ågerup og Vipperød. Aften og weekend afkortes linjen til Tjebberup. Linje 503 suppleres af linje 228 mellem Tjebberupvej og Holbæk st.Linje 504E
Linje 504E består af to ringlinjer, som begge betjener Sofiemindes Allé og Strandmøllevej i myldretiderne samt med enkelte ture lørdag og søndag.
Om morgenen kører den ene variant ad Valdemar Sejrs Vej – Skagerakvej til Nyvangsgården og derfra ad Oldvejen – Munkholmvej – Sofiesminde Allé – Strandmøllevej – Østerled – Munkholmvej – Labæk og Markedspladsen til Holbæk st.
Den anden variant kører direkte til Tjebberup og derfra ad Munkholmvej – Sofiesminde Allé – Strandmøllevej – Stormøllevej – Østre Fælled – Bjergmarksskolen – Kattegatvej – Munkholmvej – Labæk og Markedspladsen til Holbæk st. Denne variant er primært indrettet efter skoleelever til Bjergmarksskolen.Om eftermiddagen køres samme ringlinje i modsat retning. Sidste tur om morgenen og første tur om eftermiddagen er en kombination af de to varianter, hvor både Nyvangsgården og Tjebberup betjenes.
Det kan godt være, at der er flere busser, men de passer ikke med togene hverken om morgenen eller om aftenen. Og når man kommer sent hjem, skal man pludselig til at gå et længere stykke. Ved selve Bjergmarksskolen standser bussen kun 2 gange om morgenen,med 1 times mellemrum, så jeg kan lige se kaosset, når børnene skal krydse Skagerakvej for at komme over til skolen. Der er ikke noget fodgængerfelt og folk kører generelt alt for stærkt på Skagerakvej!!!!
UPs jeg skrev forkert. Det er Kattegatsvej der skal krydses, men det er eet fedt, der er stadig meget trafik.
ja super med bus 4 gange i timen nogen steder i byen , meget ærgeligt man bor i heibergs have , nu skal man så på munkholmvej for og komme med bus. der er godt nok langt hjem med indkøb og for ældre mennesker er det bare ikke okay. . Men vi bor åbenbart i landzone nu, mon ejendomsskatten bliver sat ned nu ???
Ris ris ris til den nye køreplan som er meget svær og læse og som kun er god for dem der har stoppested nær bopæl.