26. april 2024

Torsdag deltog omkring 700 elever fra kommunens 8.klasser i et sensommerløb rundt i Holbæk. De unge prøvede kræfter med sundhed, natur og kunst fra udviklingslande.

– Dette er en voodoo-høvding, og jeres opgave her er at lave en offergave til høvdingen med jeres ønsker om en bedre verden uden forurening, sagde Fanni Baudo til 8. A på Enghaveskolen fra Regstrup, da de nåede til Elværket under Jagten på de gode ideer.

Der laves offergaver af kasseret elektronik. Foto: Torben Ulrik Nissen/CKU
Der laves offergaver af kasseret elektronik. Foto: Torben Ulrik Nissen/CKU

Fanni Baudo er kunstner, og sammen med sin danske kollega Lærke og to kolleger fra Benin i Vestafrika har hun i den forgangne uge lært skoleelever og unge kunstnere i Holbæk Kommune at omdanne skrot til kunstværker under Center for Kultur og Udviklings ungdomsprogram Verdensbilleder i Bevægelse.

På Elværket har Ferdinand Kosh og Thierry Oussou fra Benin opført en to meter høj skulptur af elektronisk affald, kaldet høvdingen.

Eleverne fik til opgave, at lave små offergaver, som de fremstillede af computerskærme, keyboards, ledninger og andet elektronisk affald. Ferdinand Kosh og Thierry Oussou er erfarne kunstnere. De laver skulpturer og masker ud af skrot, som eksporteres i stor stil fra bl.a. Danmark til Benin. Det er historien om elektronisk affald, der brænder på lossepladserne i Afrika og spreder giftig røg, som er udgangspunktet for deres workshop.

På små manillamærker på elevernes offergaver står der “Bedre miljø i verden”, “Jeg ønsker mig mere genbrug” og “Bedre miljø for afrikanerne”.

“Drømmegraffiti”
Udenfor malede mere end hundrede elever et gadekunstværk under stikordene drøm, fællesskab, håb og frihed.

Kunstneren ved projektet, Shamsia Hassani, der er der er gadekunstner i Kabul i Afghanistan, maler på store print af bygninger i byen og får derved afløb for sin kreativitet. Og resultatet er imponerende, for ingen kan se, at det blot er print med maling, når det dukker op på nettet. For det er nemlig ikke nemt at være gadekunstner hvor hun bor – og slet ikke som kvinde.

Iført sorte plastiksække maler eleverne streetart. Foto: Torben Ulrik Nissen/CKU.
Iført sorte plastiksække maler eleverne streetart. Foto: Torben Ulrik Nissen/CKU.

– Jeg kalder det drømmegraffiti,fortæller Shamsia en lille gruppe elever, som har samlet sig omkring hende. Og hun fortsætter:

– Og på mine værker indgår næsten altid en guitar – ofte med knækket hals eller sprungne strenge, der refererer til, hvor svært det er at ytre sig i mit land. Jeg vil gerne gøre min by mere farverig.

Kulturjournalister på fransk og engelsk
Eleverne på et andet hold agerede kulturjournalister i en halv times tid og fik til opgave at stille spørgsmål til kunstnerne, fotografere dem og lægge det hele op på Facebook.

Det var ikke nemt, for det foregik på fransk og engelsk, men Lotte Løvholm fra Center for Kultur og Udviklings ungdomsprogram stillede gerne op som oversætter, så eleverne kunne få svar på, hvordan det er at være kunstner i et fattigt land som Benin eller Bolivia.

– Det er usikkert at være kunstner – man skal have meget tillid til skæbnen, fortalte gadekunstneren Knorke Leaf fra Bolvia. Hun var sammen med Shamsia fra Afghanistan ude i regnen, hvor eleverne var hoppet i sorte sække og havde grebet penslerne for at male på det store vægmaleri ved Holbæk Havn.

Efter torsdagens løb kunne eleverne vende hjem – lidt klogere. Ikke bare på deres egen by, men også på forholdende for kunst i lande som ofte forbindes med fattigdom og nød.

Om Verdensbilleder i Bevægelse
Torsdagens løb var en del af ungdomsprogrammet Verdensbilleder i Bevægelse, som Center for Kultur og Udvikling står bag.

Det er tredje år i træk, at danske skoleelever introduceres for kunst og kunstnere fra udviklingslande. I år under temaet UTOPIA.

Kunstnere og elever møder hinanden i kreative workshops, hvor stereotyper nedbrydes, og varige relationer grundlægges. Med initiativet, som går under navnet Verdensbilleder i Bevægelse, ønsker CKU at bidrage til at styrke det globale perspektiv i folkeskolens undervisning. De ældste klasser på folkeskoler, ungdomsklubber og musikskoler i ti kommuner får besøg af 16 unge kunstnere fra Benin, Myanmar (Burma), Etiopien, Cambodja, Afghanistan og Zambia.

Kunstnerne underviser i fem forskellige workshops, der fokuserer på kunstformerne genbrugskunst, film, teater, gadekunst og rap.