
Stockfoto: Niller56/Pixabay.com
Når de kommende 8. klasser vender tilbage til skolen efter sommerferien får de et nyt undervisningsforløb om ‘regenerativt havbrug’ i deres kulturrygsæk.
Siden 2020 har kommunens skolelever fået undervisningsforløb på forskellige kulturinstitutioner rundt omkring i kommunen – den såkaldte Kulturrygsæk. Til august er der et nyt forløb klar, som kommer til at handle om regenerativt havbrug. Kort sagt handler det om, hvad der kan dyrkes og gro under havets overflade, og som samtidig har en positiv effekt på havets miljø og biodiversitet.
-Eleverne vil få indsigt i økosystemet i de danske farvande og lære om den påvirkning, vi mennesker har på naturen, hvilket blandt andet er aktuelt med den fokus, der har været på havmiljøet de seneste år, fortæller Susanne Utoft, formand for Udvalget for Kultur og Fritid.
Forløbet tager afsæt i de fordele, der kan være ved at dyrke skaldyr og tang. I forløbet lærer eleverne om, hvordan det indvirker på havmiljøet, og hvordan marine afgrøder kan bruges til madproduktion. Eleverne vil få praktisk erfaring med at observere tang og muslingers vækst og lære at sundhedstjekke dem. Vil også få indblik i, hvordan planter og skaldyr er med til at forbedre vandkvaliteten. Desuden skal der arbejdes med at udvikle metoder til at beregne, hvor meget mad der kan produceres gennem muslingehøst, anvendelse af data i praksis og ikke mindst hvordan afgrøderne avles, høstes og tilberedes. Alt sammen noget, der skal bidrage til en forståelse for elevernes egen rolle i økosystemet.
Det bliver Holbæks Grønne Lunge, som i samarbejde med HavHøst, skal stå for 8. klassernes nye Kulturrygsækforløb.