12. december 2024
Holbæk Station. Foto: Rolf Larsen.

Holbæk Station. Arkivfoto: Rolf Larsen.

I næste uge skal Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland tage stilling til et forslag om, at forlænge Tølløsebanen til Holbæk.

Det fremgår af udvalget dagsorden for tirsdag den 10. december.

Af dagsordenen kan man læse, at en forlængelse af banen, der i dag kører mellem Slagelse og Tølløse, forventes at koste 1,9 mio. kroner ekstra om året. Tilgengæld vil det også give mulighed for store besparelser ved, at man i stedet for at opføre ladestruktur til de nye batteritog i stedet opfører det i Holbæk. Det forventes at give en besparelse på 54 mio. kroner. Dertil kommer en besparelse på 36 mio. kroner ved at man ikke behøver at renovere depotspor i Tølløse og dermed kan tage den del af ud den omfattende sporrenovering til knap 1 mia. kr. omkring 2032.

Desuden forventes yderligere driftsmæssige og økonomiske fordele ved en forlængelse.

Forlængelsen vil også give rejsende en kortere rejsetid på 5-7 minutter, og så forventes det, at antallet af passagerer vil stige med ca. 160.000 fra de nuværende 470.000 passagerer til 630.000 passagerer.

Nyt signalsystem baner vejen

Der har før været ideer fremme om, at forlænge Tølløsebanen, men det har strandet på, at det var praktisk umuligt fordi der blev brugt forskellige signalsystemer.

Men med udskiftning af det gamle analoge signalsystem til det nye digitale ERTMS i de nye batteritog, vil det være muligt at køre med Lokaltog på Nordvestbanen med op til 160 km/t i stedet for de 70 km/t, som toget ville skulle køre, af sikkerhedsmæssige årsager, hvis det i dag fortsatte ad Nordvestbanen til Holbæk.

Hvis forslaget ender med at blive vedtaget, er det forventningen, at forlængelsen kan træde i kraft om to år.

Leave a Reply