Andel Energi, som har hovedsæde i Svinninge, får kritik af Forbrugerombudsmanden, som ikke mener, at energiselskabet har varslet sine kunder klart og forståeligt om en række ændringer af kundernes elaftaler.
Det betyder, at kunderne derfor ikke er bundet af ændringerne og vil kunne have krav på tilbagebetaling, oplyser Forbrugeromdbudsmanden.
Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at Andel Energi har handlet i strid med god markedsføringsskik, og at varslerne om ændring af kundernes elaftaler har været vildledende for kunderne.
Forbrugerombudsmanden har afsluttet sagen med at indskærpe markedsføringslovens vildledningsforbud over for Andel Energi.
-Forbrugerne skal tydeligt varsles om ændringer af deres aftale, så de har mulighed for at vurdere, om de ønsker at fortsætte som kunder på de ændrede vilkår eller opsige aftalen. Andel Energi har sat sine kunder i en situation, hvor de ikke har kunnet gennemskue, om de skulle acceptere en ny elaftale og opdaterede vilkår, eller om de hellere skulle opsige deres aftale med Andel Energi, siger forbrugerombudsmand, Torben Jensen og tilføjer:
-Andel Energi har vildledt forbrugerne og ikke varslet forbrugerne ordentligt om ændring af forbrugernes elaftaler. De berørte forbrugere kan have ret til tilbagebetaling fra Andel Energi.
Fakta:
Sagen drejede sig om Andel Energis varsler af følgende aftaleændringer:
- Varsling af kunder med BasisEl elaftalen om kundernes overgang til TimeEnergi elaftalen,
- varsling af kunder om udløb af FastEnergi Sol&Vind elaftalen og kundernes overgang til TimeEnergi elaftalen og
- varsling af kunder med Spotpris Måned elaftalen om kundernes overgang til TimeEnergi elaftalen samt
- varsling af kunderne om opdatering af Andel Energis standardvilkår.
Kilde: Forbrugerombudsmanden.