Vi har modtaget nedenstående læserbrev:
Holbæk som stærk regional handelsby
En ny detailanalyse viser, at Holbæk er vækstet markant og står som en stærk regional handelsby.
I 2023 har Holbæk et handelsoverskud på 410 mio. kr. som er en markant stigning fra 2019, hvor sidste analyse blev lavet, og dette på trods af både en corona og en energi krise, samt konkurrencen til den store handel på nettet.
Men der har også været arbejdet strategisk i Holbæk Byforum for at styrke byens handelsliv og skabe en attraktiv bymidte for borgere og besøgene.
I Venstre bakker vi klart op om denne positive udvikling, og kan se, at borgmesteren også har været ude at rose resultatet. Vi kan dog så undre os over, at når man roser udviklingen på den ene side, så vil man på den anden side stække den positive udvikling.
Udover at Borgmesteren og hendes flertal vil lukke for muligheden for gennemkørsel ved Stationspladsen ligger der lige nu nemlig en kommuneplan til høring, hvor alle partier undtaget Venstre ønsker at nedsætte antallet af parkeringspladser i Holbæk by. I detailanalysen kan vi læse, at Holbæk jo netop er en stærk Regional handelsby og dette betyder, at det langtfra kun er borgere fra Holbæk by, som vælger at handle i Holbæk. Men hvordan hænger denne udvikling sammen med mindre mulighed for parkering? Kommer man udefra og skal det være attraktivt at besøge Holbæk, kræver det netop, at der er mulighed for nem trafikafvikling og parkering.
Vi håber, at de andre partier i Holbæk kommunalbestyrelse kommer til fornuft og sammen med Venstre bakker op om den positive udvikling af handelslivet i Holbæk.
Thorsten Larsen-Seul, medlem af kommunalbestyrelsen Venstre
Camilla Hove Lund, gruppeformand Venstre
Nej Holbæk er en dårlig bt at handle i. Det har jeg før skrevet om her, og syntes det bliver være med skøre forslag.
Der har været et forslag om at lukke Smedelundsgade helt for biler.