Redaktionen har modtaget nedenstående læserbrev:
Renovering af Ahlgade sætter gang i spekulationer.
Ahlgade, der er en af landets bredeste hovedgader, har ofte være til diskussion rundt omkring. Den blev omlagt for mere end 20 år siden, og der er stadig nogle, der der drømmer sig tilbage til den tid, hvor der var skråparkering på Ahlgade. Det blev ændret, da det var for farligt for cyklister.
I øjeblikket er Ahlgade lukket på Torvet, og det er således ikke muligt at køre igennem gaden grundet renoveringen af gaden.
Det har også undret mig, at arbejdet tilsyneladende har ligget stille i et par uger, og først i dag er forklaringen dukket op om, at belægningen skulle hærde, før man kunne køre på den.
En fornuftig forklaring, som man med fordel kunne have meldt ud tidligere, så spekulationerne ikke var opstået.
Der er blevet mere stille i den østlige del af Ahlgade ned mod Labæk, hvilket jeg kan konstatere ved selvsyn fra vores altan. Der er ingen tvivl om, at forretningerne oplever, at der kommer færre kunder forbi i øjeblikket som følge af vejarbejdet. Det kan næppe være anderledes, men det bør sætte tankerne i sving om Ahlgades fremtid.
Nogle drømmer om, at det skal være en gågade fri for biler, andre at gaden skal ensrettes. Andre igen vil have den, som den er nu, og nogle vil helt have ændret gaden. Der er altså nok at vælge imellem.
Det er vigtigt, at vi sikrer et godt forretningsliv på Ahlgade og i det hele taget i midtbyen. Ellers bliver byen alt for kedelig, og kunderne finder andre græsgange. Det vil naturligvis medføre lukning af endnu flere forretninger, og det kan vi ikke være tilfredse med.
Der er i øjeblikket en times parkering på Ahlgade. Måske skal vi også kigge på dette. Da man lavede restriktionen fandtes ingen cafeer m.v. på Ahlgade, og mange indkøbsture ender nu med en kop kaffe eller andet på byens cafeer. Det kan man ikke nå på en time.
Venstre har slået til lyd for elektroniske anvisningstavler, der fra indfaldsvejene henviser til ledige parkeringspladser, så bilisterne ikke kører rundt for at lede efter en plads. Det kunne være en god løsning på mange af midtbyens parkeringsproblemer, hvis søgetrafikken forsvandt. Den tanke har vi bestemt ikke opgivet, men den kom ikke med i næste års kommunale budget.
Endelig er der yderligere et par muligheder, som Byforum er gjort opmærksomme på, der kunne give flere parkeringspladser med det samme.
Vi skal med andre ord tænke os rigtig godt om med hensyn til Ahlgades fremtid, så den fortsat er en levende hovedgade til glæde for kunder og forretninger og borgere i al almindelighed.
Carsten Andersen
Gruppeformand for Venstre i kommunalbestyrelsen
Jeg mener stadig at man dummede sig ret meget da man for de 20 år siden lavet gaden. Nu er der jo fære P pladser, men det er Venstre jo nok lige glad med.
Sjovt at man mener det var af hensyn til folk på cykel, disse folk gøre jo ret ofte på fortovet.
Noget der også irrede mig ret meget efter de lavet gaden er alle disse butiker der var fylder alt deres lort op, så man nogle gange har lyst til spake til det.
Så jeg kan godt forstå at folk handle andre steder end i Holbæk
Hvad med at asfalter vejen der er mange kørestolsbruger der hader de brosten styretøj på biler tager også skade i det lange løb.
Ja, det er vigtigt at sikre gode forhold for byens handelsliv. Han man ikke talt med handelsstandsforeningen om, hvordan de mener de trafikale forhold i midtbyen kan indrettes. Når alt kommer til alt er det nok de handlende der ved, hvor skoen trykker.