Når Orøfærgen skal på værft i uge 17, behøver passagerne ikke som sædvanlig at blive kørt med bus via Østre færge for færgeoverfarten har lejet en færge i den uge til transport af passagerne.
Den kan dog ikke medtage biler, men 42 passagerer, og sejler nu mellem Kalvehave og Lindholm i Sydsjælland. Sidstnævnte er kendt som en karantæne-ø og et sted hvor man producerer vaccine. Dette institut bliver om knap to år lukket på øen, og så bliver færgen ledig.
Overfartsleder Lars Wolgang Hansen ser gerne færgeoverfarten anskaffer sig denne færge, som reservefærge, hvis den normale færge af en eller anden grund ligger stille, og for journalistens egen regning kunne man tilføje: måske kunne den sejle Holbæk, Hørby og Orø, ja der er mange muligheder og der har jo tidligere sejlet færge til Hørby.
For de teknisk interesseret kan det nævnes, at “Virus” er bygget hos Hvide Sande Skibs & Bådebyggeri A/S i 1999, søsat samme år og har lige siden sejlet i fart på ruten Lindholm – Kalvehave.
“Virus” er knap 15 meter lang og knap fem meter bred. Der er plads til 48 passagerer – men altså ingen biler. Færgen kan skyde en topfart af 12,0 knop – det samme som færgen “Orø”.
Se billederne fra “Virus” herunder:
Følger Virus så den ordinære sejlplan ??
Vi har ikke alle detaljer på plads endnu, men ideen med en afløserfærge i stedet for busser, hvor det tager lang tid at komme frem og tilbage – er netop at vi fastholder vores normale fartplan, så vores faste brugere og skoleeleverne ikke skal ændre deres hverdag. Den eneste forskel i den uge, håber jeg, er at Virus ikke kan tage biler med.
Hvad med cykler?
Cykler. Netop muligheden for at medbringe cykler var med inde i regnestykket ifm. valg af afløserfærge. Virus er jo noget mindre end vores egen færge, men Virus kan have cykler med, men der er ikke plads til 50 cykler.