22. november 2024
toelloese

Arkivfoto: Michael Johannessen.

Fire buslinjer er i faresonen efter redningen af Tølløsebanen. Foto: Michael Johannessen.
Fire buslinjer er i faresonen efter redningen af Tølløsebanen. Foto: Michael Johannessen.
Der mangler penge i kassen – og med redningen af Tølløsebanen, kan det i stedet gå ud over busserne.

I fredags meddelte regeringen, at der ikke skulle ske ændringer på de 14 privatbaner i Danmark, som regionerne har ansvaret for – heriblandt Tølløsebanen, mens man analyserer den offentlige trafik.

Men den beslutning kan nu komme til at koste fire buslinjer livet, meddeler Region Sjælland.

Regionsrådet skal finde de 18 millioner kroner, der stadig mangler, ved i stedet at spare på busserne. Fire busruter er i spil. Den fortsatte usikkerhed betyder samtidig, at investeringen i nye togskinner udskydes.

Regionsrådsformand Jens Stenbæk og de to næstformænd, Peter Jacobsen og Susanne Lundvald, har drøftet situationen efter regeringens udmelding om tilskud til lokalbanerne, herunder Tølløsebanen.

– Formandskabet konstaterer, at regeringen ikke er kommet med en langsigtet løsning, men derimod valgt at trykke på pauseknappen:

– Vi får lov til at beholde 12 millioner kroner til Tølløsebanen ”indtil videre”, som det formuleres fra Økonomi – og Indenrigsministeriet. Samtidig sætter regeringen endnu et analysearbejde i gang, siger regionsrådsformand Jens Stenbæk.

Region Sjælland mangler dermed fortsat 18 ud af 30 millioner kroner til den kollektive trafik fra 2016.

Fire busruter i spil
Regionsrådets formandsskab er enig om, at det videre arbejde med at finde de resterende 18 millioner kroner skal koncentreres om ”løsningspakke 3”, der går ud på at reducere i busruter med et stort tilskudsbehov.

Det drejer sig konkret om følgende fire busruter: 570 Næstved-Dianalund, 490 Slagelse-Svinninge, 420R Slagelse-Holbæk og 260R Ringsted-Køge.

– Flere af busserne kører samtidig i Tølløsebanens opland, og en eventuel lukning af disse busser vil sandsynligvis kunne tilføre banen flere passagerer. Udvalget for Trafik, Klima og Ressourcer vil onsdag kvalificere denne løsningspakke, siger Jens Stenbæk.

Pauseknap på nye skinner
I formandskabet er der samtidig enighed om, at Regionsrådet ligesom regeringen skal vælge pauseknappen, når det gælder investeringer i skinnenettet.

– Så længe der ikke er en langsigtet løsning på Tølløsebanens drift, er det økonomisk uforsvarligt at gennemføre en investering på over 50 millioner kroner, fastslår Jens Stenbæk.

Regionsrådet skal madnag d. 30. april tage endelig stilling til, hvilken kollektiv trafik der skal køres i 2016.