23. november 2024

I dag offentliggør Økonomi- og Indenrigsministeriet en analyse af finansieringen af de 14 privatbaner i Danmark, som regionerne har ansvaret for. Det giver i første omgang ikke anledning til ændringer, da regeringen vil have sikkerhed for, at der også fremover vil være en ordentlig kollektiv trafik i hele landet – og dermed er Tølløsebanen reddet.

Den seneste tids debat om muligheden for, at Tølløsebanen risikerede at blive nedlagt, kan dermed slutte – I hvert fald i denne omgang.

Regeringen har nemlig besluttet, at der indtil videre ikke skal ændres i den finansiering, som regionerne modtager til privatbanerne.

Før regeringen træffer eventuelle beslutninger om ændringer i finansieringen, skal der skabes et bedre overblik over, hvordan der fastholdes en god adgang til den kollektive trafik for de passagerer, der benytter banerne.

– Vi fortsætter indtil videre med at finansiere privatbanerne, som vi hidtil har gjort. Dermed er regionernes grundlag for at fortsætte togdriften uændret, siger økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard og fortsætter:

– Regionerne skal selvfølgelig have mulighed for at drive den regionale kollektive trafik på en effektiv måde, men regeringen finder, at der er behov for at belyse udvalgets model med erstatningsbusser og omlægning af investeringstilskud bedre. Vi skal være sikre på, at der er ordentlig kollektiv trafik i hele landet.

Danmark har i alt 14 privatbaner, som bliver drevet af regionerne med tilskud fra staten – blandt dem er Tølløsebanen.