Redaktionen har modtaget nedestående læserbrev:
Ny DSB-aftale giver mere sjællandsk togtrafik
Med den historiske satsning på dansk jernbane i de her år vil danskerne i fremtiden få hurtigere og bedre togforbindelser. Det kommer vi også til at mærke her i det sjællandske, hvor rejsetiden mellem Kalundborg og København i fremtiden kan gøres på en time, der kommer en ny bane mellem Ringsted og København, dobbeltsporene mellem Vipperød og Lejre er indviet, Kalundborg-Roskilde elektrificeres, Næstved-Køge strækningen hastighedsopgraderes, blandt meget andet.
Nu har Socialdemokratiet så været med til at indgå en ny aftale for landets jernbanetrafik de næste ti år, som skal sørge for, at der også kører tog – vel og mærke til tiden – og med nok siddepladser. Sammen med SF og Enhedslisten har regeringen lavet en DSB-aftale, som sløjfer borgerlige ønsker om besparelser på togdriften og i stedet investerer i nye tog, flere siddepladser og dermed også gladere togpassagerer og pendlere. Til gavn for hele Danmark og for os på Sjælland.
Med den nye DSB-kontrakt indkøbes el-tog, så de nuværende dieseltog i fremtiden kan erstattes til fordel for mere miljøvenlige tog. Vi skærper kravene til punktlighed, vi får et nyt direkte regionaltogssystem København-Køge-Næstved via den nye bane til Ringsted med flere togafgange. Det giver nye hurtige forbindelser fra Sydsjælland til hovedstadsområdet. Ligesom regionaltogsbetjeningen Roskilde-Ringsted og Ringsted-Nykøbing Falster udvides til at omfatte to tog i timen om aftenen. Samtidig undersøger vi mulighederne for at sammenbinde driften på den nordlige del af Lille Syd med Østbanen. Og vi forbedrer muligheden for at komme med toget, hvis man har et handicap ved at nedsætte varslingstiden. Alt i alt en stærk DSB-aftale, som handler om hurtigere tog til tiden, glade kunder i den kollektive trafik og investeringer i en dansk jernbane i topform.
Venlig hilsen
Rasmus Horn Langhoff, MF (S)
Formand for Folketingets Transportudvalg
og Socialdemokraternes ligestillingsordfører