21. november 2024

Redaktionen har modtaget nedestående:

Den virkelige virkelighed – som lærer

Vi politikere får ofte at vide, at vi ikke kender den ”virkelige virkelighed”. Måske er det rigtigt, jeg kan i hvert fald selv få følelsen når fødevareministeren udtaler sig om dansk landbrug. Så når vi lokalpolitikere får at vide at vi har muret os inde på kommunen, så kender og forstår jeg følelsen. Men uanset hvad, så prøver alle politikere at gøre det så godt som man nu kan – selvom det selvfølgelig er en udfordring, da vi jo blot er ”fritidspolitikere” med job eller studie ved siden af det politiske hverv. En stor del af vores viden består derfor af informationer fra administrationen og hvad vi kan læse os til i høringssvar osv. – og så spiller vores politiske standpunkter selvfølgelig ind. Vi har måske ikke viden fra den virkelige virkelighed, derude hvor tingene sker. Som medlem af børneudvalget og dermed medansvarlig for bl.a. vores skoler, endte jeg for nogen tid siden i en heftig diskussion om skolereform, lærertidsaftale, forberedelse, tilstedeværelse, lockout osv. med kollegaer fra byrådet. Min kollega Solvej Pedersen (S) opfordrede mig til at prøve og opleve en hverdag på en skole, og fluks sagde jeg, ja tak – hvornår skal det være? I den forgangne uge blev ugen, hvor jeg brugte nogle dage på Solvejs skole i Lejre Kommune. Det var en øjenåbner og mange politikere skulle prøve at tage ud i den virkelige virkelighed, derude hvor tingene sker. Jeg fulgte Solvejs skema og fik lov at stå for en del af samfundsfagsundervisningen, hvor jeg skulle forberede mig på lige fod med rigtige lærere. Det var spændende og jeg var glad for den sparring jeg kunne få ved at forberede mig på skolen, ligesom det også var utrolig let lige at spørge en kollega når der var noget man ikke kunne finde. Der må ikke herske tvivl om at lærerne gør et STORT og FLOT stykke arbejde og det har jeg stor respekt for. Mine oplevelser på skolen ændrede min indsigt i en lærers arbejde i den danske folkeskole, men ikke på min grundlæggende opfattelse – jeg støtter fortsat reformen og lærertidsaftalen. Det giver altså god mening, at skolelederen leder sine lærere på samme måde som andre ledere leder deres medarbejdere og hvor forberedelsen ikke er bestemt på forhånd. Samtidig giver det også god mening at man forbereder sig på skolen – jeg oplevede selv hvordan sparringen giver en noget – en sparring som er svær at få hvis man blot sidder derhjemme.

Rasmus Brandstrup Larsen
Byrådsmedlem i Holbæk Kommune (V)