Holbaekonline.dk har modtaget nedestående:
Sjællandsk fodfæste i trafikpolitikken
Uanset om vi taler uddannelse, jobskabelse, turisme eller en god alderdom, så spiller trafikpolitikken en afgørende rolle. Derfor er jeg også stolt over, at jeg netop er blevet valgt som formand for Folketingets Transportudvalg. Jeg har de seneste år presset på for at få trafikpolitikken tilbage på sporet her i regionen, efter mange år hvor Sjælland alt for ofte er blevet overset. Det arbejde vil jeg fortsætte som transportudvalgsformand, og vinden blæser heldigvis allerede i den rigtige retning.
Med den socialdemokratisk ledede regering har vi investeret i en lang række sjællandske infrastrukturprojekter. Med togfonden har vi styrket Nordvestbanen, så det sammen med andre investeringer betyder, at man inden for en overskuelig fremtid vil kunne køre fra Kalundborg-København på blot en time. Vi har investeret i en ny Storstrømsbro, der er en afgørende del af den fremtidige Femern-forbindelse. Vi har fundet penge til en udbygning af Køge Bugt motorvejen. Vi har brugt 780 millioner kroner på dobbeltdækkervogne til den sjællandske regionaltrafik for at sikre en god trafikbetjening til pendlerne, når nu IC4-togene ikke kører som de skal. Og vi har fundet penge til endnu en etape af Kalundborgmotorvejen.
Vi har med andre ord allerede sat gang i en lang række trafikinvesteringer, som har været tiltrængte og som gavner os her på Sjælland. Men der er stadig meget at tage fat på.
I Folketinget skal vi sikre en god infrastruktur i hele landet og investere efter behov og er der eksempelvis både behov og sund fornuft i at finde penge til en motorvej hele vejen til Kalundborg, en tværvej fra Kalundborg via Slagelse og Næstved til Vordingborg, at lade superlyntoget stoppe i Ringsted og i at bevare Tølløsebanen og andre små, men vigtige togstrækninger. Jeg har smøget ærmerne op og er klar til at tage endnu mere fat i trafikpolitikkens maskinrum. Der er brug for alle gode kræfter, uanset politisk observans, hvis vi skal løse vores trafikale udfordringer – og få trafikpolitikken tilbage på sporet.
Af Rasmus Horn Langhoff, MF (S) og formand for Folketingets Transportudvalg