22. november 2024

Holbæk Kommune igangsatte en undersøgelse af Bostedet Tornhøj i Jyderup efter flere kritisable forhold på stedet kom frem i pressen denne sommer.

Til undersøgelsen havde kommunen inviteret tidligere og nuværende medarbejdere, samt pårørende til at at deltage. 48 sagde ja til at være med i fokusgrupper, hvor de fortalte om deres oplevelser med Tornhøj. Desuden gav otte personer skriftlige tilbagemeldinger.

– Vi er taknemmelige for, at så mange har villet bruge tid på at hjælpe os med at blive bedre. Det har givet os en værdifuld indsigt, som vi har brugt i den handleplan, vi nu har lagt for Tornhøj, men som vi også vil bruge i vores arbejde på mange andre områder i kommunen, siger direktøren for området, Kenn Thomsen.

Problemer i længere periode
Der har i flere år været problemer på stedet. Det har resulteret i udskiftninger blandt både medarbejdere og ledelse:

– I løbet af de seneste to år har vi udskiftet hele ledelsen og en tredjedel af medarbejderne på Tornhøj, fordi der var en række problemer på stedet. Den nye ledelse har gjort et stort arbejde for at rydde op i tingene, men vi kan og skal blive bedre endnu, oplyser Kenn Thomsen.

Men på trods af udskiftningerne, fortsatte problemerne og kulminerede med en offentlig debat i pressen denne sommer om forholdende på bostedet.

Uddannelse til personale
Et af de kritikpunkter som kom frem i pressen var, at medarbejdere, som ikke var uddannede til det, passede beboerne.

Den del af kritikken tager kommunen til sig og gør til et indsatsområde i den handleplan, som man har lavet for Tornhøj:

– Vi skal for det første sikre, at både ledere og medarbejdere har de nødvendige kompetencer. Det vil sige, at vi skal ansætte de rigtige mennesker, og at vi skal uddanne dem, der allerede er ansat, siger Kenn Thomsen og fortsætter:

– For det andet skal vi sikre, at fagligheden blandt medarbejderne matcher målgruppen. Den nødvendige viden blandt medarbejderne skal være til stede i forhold til de mennesker, som bor på Tornhøj.

Bedre kommunikation:
Et andet af de kritikpunkter som har været fremme i pressen har gået på, at kommunikationen ikke har været god. En kritik som både pårørende og tidligere ansatte har fremfør.

– Vi skal blive bedre til at kommunikere. Vi kan tydeligt se, at vi kan gøre meget mere på det område. Vi kan blive bedre til dialog og til at dele den viden, som pårørende og medarbejdere har. Og vi kan blive bedre til systematisk at bruge kritik til udvikling og forbedring, siger direktør Kenn Thomsen.

Alle vores artikler om: Tornhøj