22. november 2024

Orø skal være et eksempel til efterlevelse. Arkivfoto: Jesper von Staffeldt.

På onsdag forventes Holbæk Byråd at godkende en aftale med Holbæk Erhvervsforum der bl.a. betyder, at Orø får en udviklingskonsulent. Arkivfoto: Jesper von Staffeldt.
På onsdag forventes Holbæk Byråd at godkende en aftale med Holbæk Erhvervsforum der bl.a. betyder, at Orø får en udviklingskonsulent. Arkivfoto: Jesper von Staffeldt.
Gode frivillige kræfter har i de seneste år arbejdet hårdt på at få eksponeret Orø og skaffe turister til øen. Men nu har Økonomiudvalget i Holbæk besluttet at der skal ske en “professionalisering af turismeindsatsen på Orø” – som det hedder i indstilingen til Økonomiudvalget og byrådet, som skal tage stilling i den kommende uge.

I indstillingen fremhæves det to-timers landsdækkende sommertemalørdag på DR2 i august 2012, Regentbesøget i juni sidste år og Pilgrimstogtet i sammen måned som eksempler på hvordan Orø er blevet eksponeret.

“Denne eksponering har medført, at et stigende antal mennesker – også uden for Holbæk Kommune – har opdaget øens mange muligheder for natur-, kultur- og turistoplevelser” – står der i indstillingen.

Men nu skal det være professionelt. Økonomiudvalget besluttede på sit møde i onsdags at indgå en 3-årig samarbejdsaftale med Holbæk Erhvervsforum omkring professionalisering af turismeindsatsen på Orø.

Til det formål bevilges 375.000 kr. i 2014 samt 560.000 i 2015 og 2016 fra Vækstpuljen til Kultur og Fritid. Endvidere indgår det årlige driftstilskud, som OrøKontoret allerede modtager fra Kultur og Fritid på ca. 74.500 kr. samt et årligt tilskud 31.500 kr. fra Borgerservice.

Væk med fraktioner og ind med udviklingskonsulent
Holbæk Erhvervsforum mener at der er et stort potentiale på flere millioner kroner i ekstra indtægter, hvis indsatsen professionaliseres og der kommer mere styr på tingene.

Bl.a. peger Erhvervsforum helt konkret på ventetiderne hos et par af spisestederne på øen og den manglende rydning af trampestierne. Desuden peger Erhvervsforum på at man skal samarbejde frem for at modarbejde på øen – og dermed væk med fraktionerne på øen.

Der skal ansættes en udviklingskonsulent i 37 timer om ugen i projektansættelse i to-tre år med det daglige ansvar for drift og udvikling af turisme, kultur og bosætning på øen og af OrøKontor. Ifølge oplægget fra Erhvervsforum skal konsulenten bruge alle sine timer på OrøKontoret i højsæsonen og udenfor sæsonen skal timerne bruges hos Holbæk Erhvervsforum, dog fortsat med primært fokus på Orø.

Skal stå for øens events og skrive på Facebook
Ifølge samarbejdsaftalen mellem Holbæk Erhvervsforum, ØroKontoret og Holbæk Kommune skal udviklingskonsulenten bistå med planlægning og afvikling af events på øen, i aftalen nævnes specifikt Åben ø, Vikingefestival og MC-træf som eksempler på, hvor konsulenten skal hjælpe.

Af aftalen fremgår det også, at konsulenten skal “promovere Orø i højere grad på de sociale medier”.

Konsulenten skal også “Skabe netværk med andre danske småøer og interessenter”, “repræsentere Orø i diverse udviklingsprojekter” og “afsøge mulighederne for at rejse fondsmidler til diverse udviklingsprojekter”, som der står i kontrakten.

I kontrakten står der også, at konsulenten skal “medvirke til en øget indtjening på OrøKontor (cykeludlejning, butikssalg, annoncering etc.) og på øen generelt; herunder præstere minimum én ny indtægtsgivende aktivitet for OrøKontor årligt” samt “have fokus på at forøge antallet af betalende medlemmer i OrøKontors støtteforening”.

Med Økonomiudvalgets godkendelse i onsdags skal forslaget nu behandles i Holbæk Byråd på dets møde onsdag d. 11. juni.

7 thoughts on “Orø: Det skal ø-konsulenten lave

  1. Det er netop charmen ved Orø, at alting ikke nødvendigvis er super-professionelt.
    De igennem årene mange turister, som er kommet til øen for bl.a. at besøge os, er alle sammen faldet pladask for den hygge – som netop ikke altid er super-effektiv – som er betegnende for aktiviteterne på øen.

    I 2012 var der megen promovering af øen på gr. af dronningebesøg og det stort anlagte “Sjælland Rundt – Vikinge Træf”.

    Men de grupper – eller fraktioner som Erhvervsforum vælger at kalde dem, har faktisk evnet at lave en ny tradition på øen, så der igen i år bliver Vikingefestival i 3 dage. Tag den !!

    Åben Ø-dag har trukket et stigende antal mennesker til øen – det er en kæmpe-succes og alle nyder det. Faktisk har man sagt “der er næsten for mange aktiviteter til en enkelt dag – det kunne sagtens være over en week-end”.

    Danmarks hyggeligste MC klub evner faktisk år efter år at afholde et meget populært træf i august.

    Folkedanserne stævner hvert år til øen til et week-end træf, ligeledes træskibene, samt Mobil Homes træffet.

    Ø-løbet er også meget velbesøgt. Det store Pinse-loppemarked på skolen og sommerens loppemarkeder.

    Ja rækken er næsten ad libitum.

    Og nu spørger jeg mig selv: “Hvordan i alverden vil disse såkaldte fraktioner som med ildhu gennemfører deres events år efter år, opfatte at en person udpeget af Erhvervs-forum skal ind over deres planlægning og glæde ved arbejdet ???”

    Hvem kunne han/hun være, hvis det ikke er en psykolog eller lignende, som man har tænkt sig skal til at OPDRAGE Orø-borgerne (fraktionerne) og med løftet pegefinger skal fortælle dem, hvad de bør gøre og ikke gøre ????
    Skal Orø-borgerne=ildsjælene=fraktionerne sidde i rundkreds og blive belært om samarbejdets svære kunst ??

    Og i øvrigt er alle de fraktioner så “dygtige”, så de allerede har fundet ud af at “sælge” deres events på de sociale medier !! Tænk engang – dét kan de finde ud af på Orø 🙂

    Og så nævner Erhvervsforum, at man på nogle af spisestederne skal vente på serveringen ????? Vrøvl !

    Udvikling af : turisme, kultur og bosætning samt Ø-kontoret. Dét skulle være hovedopgaverne.

    Jeg vil vove den påstand, at vi aldrig havde fået en så speciel og unik kulturel ting som Vandbeholderen, hvis ikke det havde været for nogle lokale ildsjæle=fraktioner !!!!!!

  2. hanne har helt ret hvorfor prøve at lave om på noget der fungere det er der mange nye der kommer til øen der prøver på og det falder altid til jorden

  3. Ansættelse af en Ø-konsulent. Sæt det i bero! Se hvad Orøerne allerede har præsteret!! Det er en hån mod de ildsjæle der bla. arbejder for turismen og at få flere til at bosætte sig, for ikke at nævne alle de foreninger og aktiviteter vi har. Hvordan kan i placere en person fra Holbæk kommune bag et skrivebord og tro der også arbejdes med hjerte og sjæl til en løn på 1/2 mill. kr. om året!!

  4. Flere ting kan klares fra Holbæk Rådhus bla.: Vores gamle må ikke blive på Orø og dø hjemme ?? Den nærmeste leder oplyser at: Personalet er ikke gearet til at passe døende – hvad er problemet ? Der går mange ildsjæle med et stort omsorgsGEN – ansæt disse – Ved i dette på kommunen ?? !! Vis menneskesyn og gør noget ved DET <3

  5. Jeg glæder mig til Ø-konsulenten. Lokalforum nævner ventetiderne på nogle af spisestederne, så derfor går jeg ud fra at vedkommende ø-konsulent, lige får et tjenerkursus, for det kan vi på Spisestedet Orø godt bruge for vi har meget travlt. Gratis arbejdskaft vil vi gerne ha’ og sikkert også de andre spisesteder man tænker på…. Helt ærligt!!!.. Er det professionelt ?..

  6. Den byrådsdagsorden som Jesper henviser til kan læses her: http://www.holbaek.dk/Politik/DagsordenerOgReferater/69/1490.aspx?agendaid=4596#section88

    Husk at kopiere alt fra http og til og med section88.
    Bilagene er også interessant læsning.

    Hvad det her får mig til at tænke på er IKKE at Holbæk ønsker at promovere og fremme Orø; derimod at man ønsker at så meget som muligt af det øen og øens beboere er gode til kan smitte af på Holbæk by, som ret beset er præget af kedsommelighed, manglende evne til byplanlægning og fremfor alt ikke selv kan tiltrække turisme.

  7. Brug dog alle de penge på en bus, så turister og os andre kan komme rundt på øen!

Comments are closed.