23. november 2024

I 2001 kunne Høng Tølløsebanen fejre sit hundredeårs-jubilæum – men det er ikke sikkert den får lov til at fejre endnu et rundt jubilæum.

I forbindelse med 100 års jubilæet udkom der en bog om banen udgivet af dansk Jernbaneklub, og den rummer meget spændende læsning for både jernbane entusiaster og læsere med interesse for lokalhistorie.

Banen har mere end 400.000 passagerer om året og er lidt af en “livsnerve” i lokalsamfundende langs banen.

I forbindelse med Tølløse-banens 100 års jubilæum blev denne bog udgivet.
I forbindelse med Tølløse-banens 100 års jubilæum blev denne bog udgivet.

Men fremtiden for banen er meget usikker på grund af økonomien og den blev langt fra afklaret på Regionsrådets møde i går torsdag.

Regionen mener at kunne spare 231 millioner kroner over 10 år ved at nedlægge banen og i stedet indsætte busser.

Der er et presserende behov for at investere ca. 50 millioner kroner til nye spor på strækningen mellem Høng og Ruds Vedby.

Men hvis Region Sjælland nedlægger Tølløse-banen, så står den til at miste 276 millioner kroner i bloktilskud over de næste 10 år.

Kæmper for bevarelse
Udsigten til at Tølløsebanen nedlægges har fået mange borgere til at reagerer. På Facebook er der oprettet en gruppe med navnet “Bevar Tølløsebanen”, hvor banens fremtid diskuteres på livet løs. Gruppen har mere end 2.300 medlemmer i skrivende stund.

Der er også oprettet en underskriftsindsamling for bevarelse af banen. På siden www.skrivunder.net/bevar har knapt 1.800 personer indtil videre skrevet under.

Gruppen har også valgt at indkalde til events på lørdag i de forskellige stationsbyer langs banen.

3 thoughts on “Kæmper for at bevare Tølløse-banen

  1. Det er jo helt misforstået at lukke den, man skulle i stedet forlænge den til Gørlev af hensyn til sommerhusområderne ved kysten og for at bringe handel til byen. Skinnerne ligger der jo i forvejen og stationen kan hurtigt gøres brugsklar igen selv om stationsbygningen er solgt fra for længe siden. Anlægsudgifterne vil være minimale og befolkningsmæssigt er det et pænt opland, som vi få´bedre adgang til det sjællandske trafiknet.

  2. Bevar Høng Tølløse Jernbane Og investerer nyt Høng Ruds Vedby på 50 mill

  3. Banen gå gemmen et smukt landskab og er god som lokalbane.
    Stationer mellen Høng og Slagelse ønkes genoprattet
    chr.

Comments are closed.