24. november 2024

Orø skal være et eksempel til efterlevelse. Arkivfoto: Jesper von Staffeldt.

Er det den bedste løsning for Orø at bruge 560.000 kroner til en Ø-konsulent?Arkivfoto: Jesper von Staffeldt.
Er det den bedste løsning for Orø at bruge 560.000 kroner til en Ø-konsulent?Arkivfoto: Jesper von Staffeldt.

Ingen siger vel nej til en gave, især ikke hvis gaven er på over en halv million. Gaven er fra Holbæk byråd med borgmesteren i spidsen til Isefjordens perle – Margrethes ø – også kaldet Orø. For selv helt ind i løvens hule på Kanalstræde har man fundet ud af, at Holbæk by ikke rigtig sælger, når det gælder om at trække turister til. Ikke uden grund står der på Visit Holbæks turistbrochure: Holbæk -Sjællands hemmelige hjørne. Og heri tager de ikke fejl, Holbæk er ikke sådan rigtig” in”. Måske skulle Visit Holbæk og Visit Odsherred slå kludene sammen.

Som sagt vi kan vel alle lide at få gaver, men tænk på den reklame vi ser for tiden på TV 2: En yngre mand som får et skrækkeligt udskåret tysk /østrigsk kukur af sin familie hvor en fugl springer ud af lågen, og hellere ville have haft en mobil fra Telenor – Sådan er vi nogle – ikke alle – som føler det på Orø.

For Vækstudvalget med Kurt Næsted (V) i spidsen har bevilget, gennem Erhvervsforum – en lige så uafhængig institution som Holbæk forsyning – 560.000 kr pr år i to år til Orø for at man kan ansætte en såkaldt ø-konsulent, som skal fremme turismen i samarbejde med Ø-kontoret og turistchef Claus Westergaard.

Det lyder flot på papiret. Og man skulle tro – hvis man er en lille smule ond – at Venstre gjorde det for at rette op på sit ikke særlig gode ry på Orø, idet partiet ved sidste valg blev halveret, og frem stormede ganske vist noget med venstre, men det var Enhedslisten. Men hertil er at bemærke: Det er ikke kun Venstre som går ind for forslaget, men også socialdemokratiet, som nu rent politisk også er kommet med i det” pæne” selskab, og man kan spørge: Hvor får en evt. ny konsulent tilstrækkelig med penge til at arbejde med til kommende turist-projekter? Hvis han/hun skal ud og søge de fleste gennem såkaldt fundraising, så får vedkommende nok at gøre: Sætte sig ind i Orøs situation, tale med og kende turistaktørerne, rejse penge, og så “sælge” øen. Plus at samarbejde med et ø-kontor som uden at fornærme nogen, sagtens kunne fungere meget, meget bedre. I følge artikler i Nordvestnyt så skal personen skabe en meromsætning i 2015 på ca 3 mill. kroner. Men først skal han/hun jo lige tjene sin egen løn ind – eller hvad, og hvordan måler man i praksis, at personen skaber en meromsætning på 3 millioner kroner? Hvis nu vejret er godt eller vejret er dårligt, hvordan indregner man det?. Det er sikkert ikke noget problem for hverken Erhvervsforum eller borgmesteren, for man har jo lovet sammen med erhvervslivet at skabe 300 flere arbejdspladser i Holbæk kommune til gengæld for at fjerne dækningsafgiften, og øøøhhh…hvordan måler man den effekt?

Men nu er det så let at kritisere , og det har vi fået at vide, vi er gode til her på Holbaekonline.dk.
Så her er nogle mere konstruktive forslag: Hvad med at bruge pengene på helt konkret at få nogle flere turister/måske kommende tilflyttere til at besøge Margrethes ø? En personbillet til en af færgerne koster retur ca 30 kr med rabatkort, 500.000 kr delt med 30 kr giver i store nordiske tal omkring 19.000 passagerer, disse penge kunne gives til de to færgeselskaber for at holde dem skadesløse for den gratis transport. Et andet regnestykke siger ca 9.000 – 10.000 biler for samme beløb.

Et par annoncer i hovedstadsbladene: Besøg en ø – en times kørsel herfra ganske gratis, skulle nok trække turister til, selvfølgelig på udvalgte dage, og hvis det så blev bakket op at turistaktørerne med gode tilbud på mad og drikke m.m. så var det bare helt perfekt. Så hvad vil give flest turister?

På Orø vil vi gerne lokke nye tilflyttere til, især dem, som ikke ligesom Deres udsendte, er alt for grå i toppen. Her kunne man f.eks. tilbyde Nørrebrofamilier at bo omgivet af vand, smuk natur og frisk luft – for et symbolsk beløb at slå sig ned på Orø 2 uger om sommeren 2 uger om vinteren, for at prøve ø-tilværelsen på godt og ondt. Vi har jo tomme sommerhuse nok.

I stedet for at bruge 560.000 kr på en fuldtidsstilling kunne man måske nøjes med en eller to seniorer med stor erfaring inden for kommunikation, markedsføring o.l. Herved ville der blive frigivet flere ressourcer til turistskabende projekter, og man kunne så have dem over en længere årrække, end oprindeligt planlagt

Der findes utvivlsomt mange andre forslag, forslag som en kommende ø-konsulent kunne fremkomme med, men denne person skal lige have 560.000 kr i startgebyr. Deres udsendte lever derimod op til kommunens nye slogan: gratisprincippet , undskyld frivillighedsprincippet.
Kort og godt om vækstudvalgets forslag. Det må vist være ligesom en lidt ældre Tuborg-reklame: Det er en ommer! For hvorfor skyde gråspurve med kanoner?

Klummen er udtryk for forfatterens holdning og er ikke nødvendigvis udtryk for Holbaekonline.dks holdning.

5 thoughts on “Jespers Orø-klumme: 19.000 turister eller en ø-konsulent

  1. tja Jesper
    ved sidste finanslovsforhandling, gav Margrete Vestager 15 mill.kr. til kommuner med småfærger, som der står “kan” bruges på forbedring af færgedriften og ikke , som havde været mere rigtigt, “skal”. 15 mill.kr. delt med 19 kommuner er 789473,- kr. til hver.
    Dermed er det op til ansvarlige kommuner at bruge dette beløb til forbedringen af især transport af varer til og fra øerne, men se så hvad der sker, man vil hellere bruge beløbet på en ny opfundet stilling og sådan er det hele tiden, i stedet for at bruge beløbet direkte på forbedring, vil man hellere lave luftige projekter, som ingen kender effekten af, men det er jo muligt at man har en person på bedding.

  2. Ja, Ole’s sidste bemærkning har nok mest “sin gang på jorden” – men dét vil vi jo kunne se, når man har afholdt “ansøgningsrunden” !!

  3. Kære Jesper (og som må dele hans holding).

    Jeg har et sommerhus på Orø og bor selv til dagligt i København. Jeg synes at Orø er en fantastisk ø, men hver gang jeg fortæller om øen til folk i København, så er der INGEN der aner hvor Orø er i Danmark. Også selvom at Orø faktisk er ’Danmarks tætteste småø på København’.

    Jeg kan se et kæmpe økonomisk og turistmæssigt potentiale på Orø. Men for at realisere dette potentiale er der behov for at nogle professionelle går ind og arbejder strategisk med at styrke samarbejdet på øen og styrker koordinering og udvikling af øens aktiviteter. Det kræver mere end hvad frivillige kan nå at lave i deres aften- og fritidstimer. Og naturligvis er det sådan at en økonsulent skal bidrage med at trække finansiering til øen. Alt andet ville da være useriøst.

    Jeg bakker 100 % op om projektet ”ø-konsulent” på Orø, og jeg tror ikke på, at fordi færgepriserne sættes ned, så får flere uden for Holbæk kommune automatisk øje på Orø. Tiden har vist at Orø ikke sælger sig selv. Der skal mere til og det kan en ø-konsulent hjælpe til med.

    Lidt på spidsen, så tror jeg at enten udvikler man Orø igennem ved hjælp af bl.a. en ø-konsulent, eller også udvikler man ikke Orø. Og så kan de andre kommuner og småøer løbe med os skønne turister..

    Jesper, du kan også hjælpe til på dette vigtige projekt ved at fokusere dine artikler og klummer om Orø på øens udviklingsmuligheder og fantastiske ’skatte’, og dermed sprede de gode budskaber.

    Vh, Glenda Napier.

  4. Til Glenda.
    Vi er slet ikke så uenige om det skal være professionelle, der kører løbet. Men det mener jeg også et par seniorer, dertidligere har arbejdet med reklame og markedsføring kunne gøre. De herved frigjorte midler kunne bruges til at strække ansættelsestiden.
    Man kunne også vælge et uafhængigt reklamebureau /kommunikationsfirma med de rette specialister til at sælge øen. De kunne være fleksible med indsatsen efter årstiden.
    Men desværre har jeg en meget velbegrundet mistanke om hvem der skal have jobbet, og vedkommende finder jeg ikke er i besiddelse af de egenskaber der skal til for at være ø-konsulent

  5. Jeg fik iøvrigt det ret klare indtryk at der med stillingen som Ø-konsulent var tale om endnu en politisk stilling i Holbæk Kommune hvor man sådan set ikke var interesseret i et bredt ansøgerfelt.

    Og det mener jeg også gør sig gældende for HE som turismeindsatsen i Holbæk er placeret under (De har heller ikke styr på tidssvarende IT).

    Jeg ønsker held og lykke til Orø og den ansatte konsulent – men turismeindsatsen og den digitale formidling af mulighederne i Holbæk Kommune – Ja den kan kun blive bedre og jeg har som privatperson netop oprettet Internet-portalen SpotOn Holbæk for at: Markedsføre og synliggøre Holbæk både overfor indlandske og udenlandske turister på baggrunde af en kommunal formidling som er flere årtier bagude.

Comments are closed.