Holbæk Kommune er nu blevet enige med lærere og skolepædagogers organisationer om et nyt arbejdsgrundlag for det nye skoleår.
Holbæk Kommunes chef for skole og uddannelse, Marianne Stentebjerg, glæder sig over at kommunen er blevet enige med de faglige organisationer om et planlægningsgrundlag for lærerne og skolepædagogernes arbejde.
– Jeg vil gerne takke lokalafdelingerne af DanmarksLærerforening (DLF) og BUPL for et meget konstruktivt samarbejde. Enigheden om disse planlægningsgrundlag giver os alle et godt udgangspunkt, når vi tager hul på vores nye skole efter sommerferien”, siger hun.
De to planlægningsgrundlag gælder for det nye skoleår og sætter rammen for arbejdstiden:
For lærerne betyder det, at de:
– i løbet af 42 uger har en 40 timers arbejdsuge.
– ugentlig skal være fast på skolen i 37 timer.
– har tre timers fleksibel tid om ugen.
For skolepædagogerne betyder det, at de:
– i løbet af 44 uger har en 37 timers arbejdsuge.
– ugentlig skal være fast på skolen i 35 timer.
– har to timers fleksibel tid om ugen.
I skolepædagogernes fagforening, BUPL, er man også tilfreds med planlægningsgrundlaget:
– Vi er meget tilfredse med det endelige resultat afvores drøftelser med Holbæk Kommune. Planlægningsgrundlaget giver skolepædagogerne en god ramme for planlægning, forberedelse og evaulering af deres arbejde. Derudover synes vi,at samarbejdet med Holbæk Kommune har været meget positivt og konstruktivt, siger Kay Abrahamsen, der er BUPL’s
fællestillidsrepræsentant i Holbæk Kommune for blandt andre skolepædagogerne.
I DLF’s Holbæk-kreds ville man helst have en arbejdstidsaftale som nu:
– Vi har haft en god, ordentlig og respektfuld proces med Holbæk Kommune. Vi ville dog helst have lavet en arbejdstidsaftale, som den vi har nu.Men når det nu ikke kunne blive sådan, synes jeg, at planlægningsgrundlaget er et godt kompromis, fortæller fællestillidsrepræsentant for lærerne, Jens Rohrberg. Han undestreger dog, at han ser frem til at drøfte spørgmålet om forberedelse med Holbæk Kommune. I planlægningsgrundlaget for lærerne er der ikke skitseret et minimums timeantaltil forberedelse, og det kan bekymre Jens Rohrberg.
Marianne Stentebjerg anerkender lærernes bekymring:
– Men jeg er samtidigt overbevist om, at skolelederene lokalt sætter rammerne for en god skolehverdag. En hverdag, der giver lærerne mulighed for at lave en forberedelse, der sikrer, at eleverne lærer af underviningen.