Fremover kan borgere helt anonymt anmelde kritisable forhold til Socialtilsyn Øst.
Medierne har afdækket kritisable forhold på både offentlige og private sociale tilbud. De nye socialtilsyn skal sikre en bedre kvalitet på anbringelsessteder, botilbud og andre sociale døgntilbud for udsatte borgere – hvad enten de er børn, unge eller voksne.
I Region Sjælland skal Socialtilsyn Øst fremover føre tilsyn med de sociale tilbud. Socialtilsynet etablerer en såkaldt whistleblower-ordning, som giver alle mulighed for at anmelde fejl og uregelmæssigheder anonymt.
Personer, som er involveret i eller omkring sociale tilbud, ved ofte ikke, hvor de skal henvende sig, hvis de oplever bekymrende forhold. Med whistleblower-ordningen får alle et sted at henvende sig i dyb fortrolighed vedrørende disse forhold.
Tilsynschefen i Socialtilsyn Øst, Henriette Lindberg, understreger, at whistleblower-ordningen skal fungere som et supplement til socialtilsynets øvrige arbejdsredskaber.
Med etableringen af de nye, regionale socialtilsyn får tilsynsmedarbejderne bedre muligheder for at gennemføre mere professionelle tilsyn end hidtil. De skal blandt andet fungere som sparringspartnere for medarbejderne på de sociale tilbud.
– Vi ønsker at løfte både kvaliteten og fagligheden i de mange sociale tilbud, vi fører tilsyn med. I den forbindelse bliver whistleblower-ordningen en fortrolig informationskanal, som kan give os vigtige underretninger om forhold, der trænger til at blive undersøgt, siger tilsynschefen.
– Borgerne kan altid henvende sig på vores almindelige telefonnummer 72 36 14 52 eller skrive til socialtilsynost@holb.dk. Vil man være anonym, kan man ringe til os på det fortrolige telefonnummer 72 36 14 53 på hverdage i tidsrummet kl. 9-15 mandag-torsdag og 9-12 fredag fortæller Henriette Lindberg, og tilføjer, at man senest 1. februar også vil kunne kontakte Socialtilsyn Øst via hjemmesideadresse http://socialtilsynost.dk/OmOs/Whistleblower.aspx.
– Begge former for henvendelse sikrer fuld anonymitet, understreger Henriette Lindberg.