Tirsdag oplyste Sjællandske Medier A/S at koncernen har købt tre lokalaviser fra Berlingske Media, herunder Det Ny Odsherred. Med det seneste opkøb, sidder Sjællandske Medier A/S solidt på samtlige ‘gamle’ medier i Nordvestsjælland – men er det godt for det lokale demokrati?
I starten af året fusionerede Sjællandske Medier med Medieselskabet Nordvestsjælland der var udgiver af dagbladet Nordvestnyt samt en række ugeaviser i det Nordvestsjællandske, herunder Odsherredskysten.
Sjællandske Medier var i forvejen udgiver af flere dagblade og ugeaviser på Sjælland. Det nye fusionerede selskabs eneste egentlige konkurrenter var Politikens Hus med Lokalavisen og Berlingske Media med Din By.
Men tirsdag offentliggjorde Sjællandske Medier, der har hovedsæde i Ringsted så, at koncernen har købt tre af Berlingske Mediers lokalaviser og blandt dem Det Ny Odsherred. Koncernen meddelte samtidig at den vil slå Det Ny Odsherred sammen med Odsherredskysten, så der fremover kun udkommer en lokalavis i Odsherred.
Mangfoldigheden mangler
Sjællandske Medier sidder nu så godt som totalt på mediemarkedet i det Nordvestsjællandske. Kun enkelte uafhængige netaviser, som f.eks. Holbaekonline.dk er uden for koncernens indflydelse.
Mens Sjællandske Medier kan glæde sig over at overtage sine konkurrenter i Nordvestsjælland – og dermed gøre kampen om annoncekronerne mindre, så er det på tide at tænke over, om det har konsekvenser for den lokale debat og demokratiet.
For hvis en enkelt koncern kontrollerer alle medierne i lokalsamfundet, så er koncernen også med til at bestemme hvilke oplysninger, nyheder og debatter, som læserne skal have kendskab til, og hvem der får lov til at deltage i debatten.
Vi ved jo, at de lokale dagblade og ugeaviser langt hen ad vejen kan sætte dagsorden for den lokale debat, og det er suverænt udgiveren og dennes redaktører, som bestemmer hvad der skal stå – og hvad der ikke skal stå – i aviserne. Og hvis der ikke er konkurrence på det lokale mediemarkedet, så er der pludselig kun ét sted at henvende sig – mangfoldigheden er væk.
For 100 år siden var der flere dagblade i hver enkelt by; der var som regel en venstreavis, en Højreavis (konservativ), en socialdemokratisk og en radikal. Selvfølgelig vil det ikke kunne lade sig gøre i dag, med det kæmpe fald i papiravisernes læsertal, men det kan alligevel tjene som illustration på, den mangfoldighed, som tidligere har hersket på mediemarkedet – også i Holbæk og som har været givtig i den lokale debat.
Kommunale annoncer
De lokale dagblade og ugeaviser er afhængige af annoncesalget hvis de skal udkomme og her er kommunerne en central spiller. Kommunerne i hele landet er storkunder hos de lokale dagblade og ugeaviser og indrykker store helsides annoncer uge efter uge. Det er annoncer, som oftes også udsendes som pressemeddelser; offentliggørelse af lokalplaner, annoncer for arrangementer, jobannoncer etc. Men ikke mange af landets netaviser oplever at få del i de annoncekroner, som kommunerne bruger.
Som et eksempel kan jeg give, at Holbaekonline.dk igennem længere tid intensivt har dækket Regentparrets besøg på Orø. I sidste uge bragte vi så det officielle program for besøget og Holbæk-Orøfærgens sær-sejlplan. I dag bringer ugeavisen By & Land så en helsides annonce købt og betalt af Holbæk Kommune med fuldstændig de samme oplysninger.
Og deri ligger et problem. For ved kun at indrykke annoncer i udvalgte medier, er kommunen med til at begrænse mangfoldigheden af lokale medier og gør dermed den lokale debat, oplysning og demokratiet en bjørnetjeneste.
Lokale medier er vigtige
De lokale ugeaviser og dagblade er vigtige for den lokale debat og oplysning, men der er intet de trykte aviser kan, som de elektroniske netaviser ikke kan – udover bruges til at tænde op med og pakke fisk ind i. Faktisk er netaviserne som oftest de mest innovative og blander almindelige artikler med lyd, billedgallerier og video.
Heldigvis for de lokale trykte dagblade, så er der millioner af kroner at hente i støtte fra staten – i demokratiets navn, men så heldige er landets små netaviser ikke. Her er der ingen mediestøtte at hente, heller ikke for Holbaekonline.dk.
Hos Holbaekonline.dk har vi altid budt nye aktører velkommen, for vi mener at et mangfoldigt udvalg af medier er godt for lokalsamfundet. Og det gælder hvad enten det er radio, tv, dagblade, ugeaviser, netaviser eller noget helt sjette.
Men mangfoldighed får vi ikke, hvis alle lokale medier koncentreres hos én enkelt virksomhed.