Når der på fredag er aftensalg i Holbæk stiller Borgerserice op for at demonstrere kommunens elektroniske selvbetjening.
På fredag flytter medarbejderne deres pc’er fra Borgerservice på Jernbanevej til en stand i Ahlgade. Her vil de fra klokken 14.00 til 18.00 give gode råd om NemID og helt konkret vise, hvor der skal klikkes og tastes, når man betjener sig selv på nettet.
Nemt på nettet
Lars Olsen, der er sagsbehandler i Borgerservice, forklarer, at aftensalg kun er et af en række initiativer, der skal hjælpe endnu flere med på den digitale vogn:
– I efteråret vil vi sammen med biblioteket holde en række kurser og introduktioner, hvor NemID er en stor del af indholdet. Vi har også løbende temauger forskellige events som nu ved aftensalg. Vores oplevelser er, at langt de fleste gerne vil bruge de digitale muligheder, men måske lige skal have det sidste skub og en lille smule hjælp, før de er i gang, forklarer han.
NemID er nøglen til det meste selvbetjening på nettet, og den åbner op for mulighederne på både kommunens hjemmeside www.holbaek.dk og på borger.dk, netbank og mange andre sider.
Hjælp døgnet rundt
Går man i stå foran pc’en, er der heldigvis også råd for det. Lars Olsen forklarer, at en af mulighederne er KvikSvar på kommunens hjemmeside:
– I KvikSvar kan man få svar på langt de fleste generelle spørgsmål, og hvis man går i stå eller får problemer med selvbetjeningen, kan man chatte eller snakke med en medarbejder.
Kviksvar er åben døgnet rundt, og der sidder medarbejdere klar ved chat og telefon mandag til fredag fra klokken 8.00 til 22.00.