I går eftermiddag offentliggjorde regeringen sit udspil til en ny læreruddannelse. Rektor for UCSJ, Ulla Koch, finder rigtig mange gode takter i udspillet. Det er et udspil, som giver professionshøjskolerne langt større frihed til at tilrettelægge uddannelsen og som fokuserer på folkeskolens konkrete kompetencebehov og høj faglighed.
– Læreruddannelsen er i dag reguleret meget stramt i modsætning til alle andre videregående uddannelser, som er reguleret på et langt mere overordnet niveau. Professionshøjskolerne kan nu i høj grad selv sammensætte og planlægge uddannelsen, så vi kan få en langt mere fremtidssikret og tilpasningsdygtig læreruddannelse. Det er glædeligt, at der i udspillet fokuseres på, at der nu opretttes undersvisningsfag frem for de tidligere linjefag, således at fagene afspejler folkeskolens undervisningsfag. Den styrkelse af sammenhængen til folkeskolen hilser vi meget velkommen, forklarer Ulla Koch.
Regeringen ønsker også at styrke praktikken;
– Praktikken er en helt central del af alle vores uddannelser, men desværre har det været sådan at mange af vores lærerstuderende har oplevet et såkaldt praksischok, når de er færdige med uddannelsen og kommer ud i folkeskolen. Det vil en styrkelse af praktikken kunne gøre op med, siger Ulla Koch.
Det eneste der kan bekymre Ulla Koch er kravene til flere eksaminer;
– Det er fint at vi skal hæve overlæggeren for det faglige niveau på uddannelsen, men vi skal passe på, at det ikke bliver så eksamenstungt at det går ud over uddannelse og dermed får den modsatte effekt.