Et initiativ med ambitionen om, at borgere skal kunen få hjælp døgnet rundt, er indstillet til Digitaliseringsprisen 2012
Holbæk Kommune har sammen med Frederikssund, Fredensborg, Furesø, Sorø og Københavns kommuner lanceret projektet Online Borgerbetjening 24/7, og dette samarbejdsprojekt er nu indstillet til Digitaliseringsprisen 2012, som bliver uddelt af Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, KL, CEDI, KMD, HP og Rambøll Management Consulting.
Digitaliseringsprisen har til formål at øge opmærksomheden om succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer i den offentlige sektor. Ved at præmiere konkrete projekter belønner prisen foregangseksempler, der gavner samfund og borgere, og som inspirerer andre til nye visioner og initiativer
Borgerbetjening 24/7
Online Borgerbetjening 24/7 går ud på, at borgerne skal kunne klare deres anliggender med kommunen, når det passer ind i deres hverdag – også aften, nat og weekend. Derfor er selvbetjeningsmulighederne blevet udbygget og mere synlige, og funktionen KvikSvar er blevet lanceret. I KvikSvar kan borgeren finde svar på langt de fleste spørgsmål, og opstår der problemer, er der fra klokken 8-22 hjælp at hente på chat eller telefon.
Også på jobområdet er der sat ind. Der er skabt en samlet digital adgang til de informationer, ledige eller sygemeldte har brug for. Det betyder, at de ikke behøver kontakte Jobcentret for at få svar på generelle spørgsmål.
Kommunaldirektør Hans Søie glæder sig over projektet og nomineringen:
– Vi vil være på forkant med udviklingen, ikke mindst når det gælder digitalisering og effektivisering. Det vil vi, fordi vi oplever, at borgerne i højere grad efterspørger selvbetjening og fleksible løsningen, men også fordi det frigiver ressourcer til andre opgaver. Derfor glæder det mig, at andre også anerkender og værdsætter den indsats, vi har gjort her i Holbæk Kommune.
Afgørelsen falder snart
Den 20.marts bliver det offentliggjort hvem, der kan bryste sig af den flotte pris. Det sker ved en digitaliseringskonference i Århus.
Om Digitaliseringsprisen
Prisen uddeles i to kategorier: effektiviseringsprisen og velfærdsprisen. Online Borgerbetjening 24/7 er nomineret til effektiviseringsprisen. De øvrige nominerede er:
Effektiviseringsprisen
Online Borgerbetjening 24/7 – Samarbejde mellem seks kommuner
Digitalisering af feriekonto – ATP
Mobil Digital Forvaltning – MiljøministerietVelfærdsprisen
Akuthjælp-app – Region Syddanmark
Lektier Online – Statsbiblioteket
Patientkufferten – Odense Universitetshospital