23. november 2024

I fremtiden skal man betjene sig selv via kommunens hjemmeside. Foto: Brian Lary.

Holbæk Kommune har på flere områder valgt at droppe papirblanketterne – fremover er selvbetjening på kommunens hjemmeside eneste mulighed.

Fra slutningen af i år, vil det på tre områder være obligatorisk at betjene sig selv elektronisk i stedet for via papirblanketter. Det gælder, når borgerne skal melde flytning, skrive deres barn op til pasning eller bestille nyt sundhedskort.

I fremtiden skal man betjene sig selv via kommunens hjemmeside. Foto: Brian Lary.

– Vi ved, at borgerne er gode til at betjene sig selv på nettet, og at mange gør det allerede i dag, siger Ole Lollike, der er chef for Borger- og Organisationsservice i Holbæk Kommune.

Han er dog godt klar over, at det ikke er alle, som har lige let ved internettet og elektronisk selvbetjening:

– Men selvfølgelig er der hjælp at hente, hvis man synes, det er svært eller utrygt. Vores medarbejdere i Borgerservice er rigtig skrappe til det, og de vil meget gerne guide borgerne igennem, siger Ole Lollike.

Den vejledning vil f.eks. bestå af instruktionsvideoer, chat, telefonisk hotline og vejledning i Borgerservice.

Flere blanketter står for fold
Ved at lukke ned for nogle af papirløsningerne tager Holbæk Kommune endnu et skridt i arbejdet med selvbetjening.

Borgerservicechefen mener, at det vil give en række fordele for borgerne, når de fremover skal betjene sig selv via kommunens hjemmeside:

– Formålet er at få borgerne i førersædet, så de selv er herre over, hvornår de ønsker at benytte vores service. På www.holbaek.dk kan de nemt og hurtigt klare mange af de ting, man tidligere skulle møde op på rådhuset for at få ordnet, og man kan gøre det om aftenen hjemme fra sofaen, hvis det er dét, der passer bedst.

Det er planen, at flere papirblanketter på sigt skal udgå, men Holbæk Kommune afventer effekten ved dette første skridt, så erfaringerne skal bruges fremadrettet.