Holbæk og Aalborg går sammen i nyt projekt.
Antallet af ældre borgere med komplekse og kroniske sygdomme stiger, og kommunernes opgaver på ældreområdet er samlet set vokset og blevet mere specialiserede. Det giver udfordringer, som kommunerne skal blive bedre til at håndtere.
De nye udfordringer stiller store krav til kommunerne og kræver dygtige ledere på alle niveauer, der kan skabe sammenhængende og koordinerede for borgerne på tværs af de enkelte enheder, traditioner, sprog og specialer.
Holbæk og Aalborg i fælles projekt
Holbæk Kommune og Aalborg Kommune er derfor gået sammen om projektet ’Tværgående ledelse på ældreområdet’.
Med i projektet er også Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på CBS, der skal sikre det videnskabelige grundlag, så projektet kan bidrage til den forskningsmæssige udvikling om velfærdsledelse og ledelse på ældreområdet. Forskernes rolle er at bidrage med eksisterende viden om de særlige betingelser for velfærdsledelse, så projektet kan bygge oven på dette.
Viden bringes i spil
Projektets resultater og metoder kan i praksis bruges i mange forskellige sammenhænge, hvor fokus er på kommunernes afklaring af roller, ansvar og kompetencer i det tværfaglige samarbejde omkring borgerne. I Holbæk Kommune skal projektet være med til at styrke indsatsen for at gøre flere borgere selvhjulpne, så de selv kan bestemme over og udføre de daglige gøremål. En indsats, der involverer en række forskellige faggrupper, og derved kræver koordinering og
stærk ledelse.
Resultaterne skal samtidig indarbejdes i kommunens samspil med private aktører, et samarbejde der bliver udviklet yderligere i Holbæk Kommune i de kommende år.
Borgmesteren: projektet giver ny og mere viden
Borgmester Søren Kjærsgaard ser frem til projektets resultater:
– Jeg har store forhåbninger om, at projektet vil resultere i ny og mere viden om, hvordan ældreområdet kan imødekomme fremtidens udfordringer, så vi derved kan skabe endnu bedre sammenhæng i vores service til borgerne, siger han og fortsætter:
– Det er en viden både vi og landets øvrige kommuner kan få gavn af.
Videncenter for Velfærdsledelse giver knap 1.5 millioner kroner til at gennemføre projektet.
Jeg har arb. i hjemmeplejen i Holbæk Kommune i over 8 år. Her oplevede jeg chefer og ledere jævnligt var på kursus for at blive bedre, det var dyrt. Om det hjalp? Nogle blev endnu mere LEDE. Det er ulykkeligt at, kommunen bliver ved at poste penge på uduelige ledere og at noget personale endda bliver bakket op i mobning af, de ansatte der gerne vil gøre et meningsfyldt arbejde omkring vores ældre. Jer der har- eller oplever mobning stå frem! Så længe vi ikke siger noget vil mangel på god pleje udeblive og de forbandede kørelister fortsætte. Selv FOA Holbæk tør ikke støtte sine medlemmer, de har ikke modet til at gå imod cheferne! Hvor længe kan du bære i dit hjerte at, være vidne til at mange af vore ældre SKAL leve med den dårlige behandling de får. Inge Merete
Jeg har arbejdet på Orø i hjemmeplejen i snart 15 år, men er nylig blevet opsagt. Inge Merete beder os om at stå frem med oplevelser pga dårlig ledelse som bliver bakket op af de øvrige leder oppe i systemet. Men jeg oplever ikke der er ytringsfrihed i Holbæk hjemmepleje. På Orø er der blevet flere leder timer og færre varme hænder i plejen. Jeg har igennem de sidste 2 år oplevet chikane og gik derfor ned med en depression og måtte modtage psykolog behandling via kommunens netværk. Jeg måtte frasige mig min tillidsmand funktion. Jeg har af ledere oplevet kommentar som, at man kunne putte 500 psykolog timer i mig uden det gjorde forskel og fik nej til de lovede psykologtimer. og ligeledes har jeg fået præciseret at alt hvad jeg sagde uden for murene før eller siden ville ende på lederens skrivebord og resultere i en øjebliklig fyring.
Jeg blev indkaldt til en tjenstlig samtale da ledelsen og forflytningsvejleder mente jeg var illoyal. Jeg havde nemlig ringet til kommunens netværk nemlig den fysioterapeut som underviser os, for at få vejledning omkring forflytning via lift af tunge borger. Lederen og forflytningsvejlederen holdt nemlig fast i at det var nok kun at være 1 person i disse forflytninger, som det altid har været en regel at vi var 2 personer til. Det var nye tider blev der sagt. Man prioriterer altså nu besparelser fremfor sikkerhed for både borger og personale. Men kun på Orø. Denne opringning kom til at koste mig dyrt. jeg var opsagt få md. efter.
Jeg er ikke alene om en sådan oplevelse. jeg kunne skrive meget mere. Chikane florere i bedste velgående på Orø og bliver bakket op af ledelsen oppe i systemet. Men vi får påsat mundkurv og må ikke ytre os om noget negativt ej heller hvorfor vi har det dårligt. JEG FORSTÅR GODT AT INGEN TØR STÅ FREM.
Det er da næsten ikke til at tro!!!!
Hvordan i himlens navn er det muligt at behandle sit personale på den måde. Det er uhørt.Hvor er sammenholdet henne fra kollegaerne? og hvad med de gamle som i forvejen føler de er til ulejlighed. Det ender med at deres : vi vil ikke være til ulejlighed : bliver opfyldt. når personalet lige så stille og roligt går ned med flaget.
En arbejdsplads skal være rar at være på! Gode kollegaer,ansvar,og samarbejde på tværs af hinanden er et must,for at kunne afleverer et professionelt arbejde!
Jeg ønsker for jer at I tør stå sammen! At “pleace” en leder der i den grad ødelægger en god arbejdsplads er ikke vejen frem. Hvad siger din samvittighed?
Jeg må sige at jeg har været vidne til at flere er blevet behandlet dårligt og har måtte flygte fra jobbet fordi der ikke var nogen der turde sige noget det syntes jeg er for dårligt og godt man ikke er blevet så gammel endnu så man skal være afhængig af andre når personalet bliver behandlet sådan det kan kun gå ud over beboerne og dem der er tvunget til at have hjælp det var aldrig gået andre steder føj