Ledige i Holbæk Kommune kan nu i ro og mag forberede møder med jobcentret foran deres pc. De slipper derved for at møde personligt op i Jobbutikken eller kontakte medarbejderne telefonisk blot for at få generelle informationer og vejledning.
I funktionen KvikSvar på kommunens hjemmeside kan ledige blive klogere på deres på deres rettigheder og pligter. Og alt er formuleret i et let tilgængeligt sprog. Der er for eksempel svar på, hvordan man søger om dagpenge eller kontanthjælp, og man kan læse om uddannelse, regler i forbindelse med sygdom og ferie, forberedelse til de forskellige møder på Jobcentret og meget mere.
Hjælp på chatten
Selvbetjeningsløsningen er en del af KvikSvar, og det betyder, at det er muligt at få hjælp via chatten, hvis man støder på problemer. Chatten er åben alle hverdage indtil kl. 22.00.
Tid til individuel rådgivning
Jobcentret har indtil nu brugt lang tid på at yde generel vejledning og information forud for lediges og sygemeldtes forskellige møder. Nu hvor al denne information og rådgivning er samlet på hjemmesiden, får medarbejderne mere tid til andre opgaver.
– Vi er fem kommuner, der er gået sammen om at tilbyde de ledige i vores kommuner en samlet digital adgang til de informationer, man har brug for som ledig eller sygemeldt. Det betyder, at man ikke behøver kontakte Jobcenter for at få svar på de generelle spørgsmål, der opstår når man bliver eller er ledig, eller sygemeldes fra sit arbejde. Derved frigives tid hos jobcentermedarbejderne, som kan bruges langt mere effektivt i den individuelle rådgivning, forklarer arbejdsmarkedschef Kasper Kyed.
Projektet er en del af projekt ”Online Borgerbetjening 24/7”, som er støttet af Fonden for Velfærdsteknologi. Indholdet på Jobcenterområdet er udviklet i samarbejde mellem KMD og de fem projektkommuner Furesø, Frederikssund, Fredensborg, Sorø og Holbæk.