22. november 2024

På søndag er der Orø-dag. En god mulighed for at stifte bekendtskab med Isefjordens perle. Foto: Jesper von Staffeldt.

Vil debatten om Orøfærgen nu blive lagt i mølpose, efter byrådets 2.behandling af budgettet for 2012? Foto: Jesper von Staffeldt.
Det sidste års tid har Orøstof næsten været synonym med Holbæk-Orøfærgefarten: Der har været kæmpet hårdt for bevare de sidste færgeafgange. Kampen er tilsyneladende vundet, da Holbæk byråd ved deres 2. behandling af budgettet har besluttet, at færgendriften skal fortsætte uændret, og der vil blive tilført yderligere penge til både daglig drift af færgen og til udskiftning af motorer.

Men denne sejr for Orøborgerne har ikke været gratis, dels er rabatten til pensionister med bil blevet sløjfet fra 1. juli, hvilket medførte en stigning i prisen på næsten 50 %, dels blev der indført søn- og helligdagssejlads om lørdagen , oversat til dansk betyder det færre afgange, især til gene for de orøborgere der arbejder i butikker i Holbæk . Og som sidste skud på stammen, skærer man i de sidste færgeafgange i weekenden fra 1. november.

Nogle vil måske kalde det for en Pyrrhus-sejr. Hanne Duelund har skrevet til borgmester Søren Kjærsgaard, men siger til Holbaekonline.dk at det svar hun har fået fra ham, er et typisk politikersvar, altså ikke noget rigtig svar, pensionisterne har sendt en klage til Folketingets Ø-udvalg over det ovennævnte prishop, en del Orøborgere frygter at den reducerede færgedrift især om lørdagen vil få mange passagerer til helt at droppe Orøfærgen og køre udenom via trækfærgen ved Hammer Bakke. Og det vil, frygter mange, på længere sigt måske betyde, at politikerne kunne finde på at skære weekendafdgangene helt bort, på grund af for få bruger færgen. Og frygten må siges ikke at være helt ubegrundet, samme mønster er set ved bustrafikken flere steder i landet, hvor driften reduceres så kraftig at ingen gider bruge disse busser, så de derfor skæres helt bort.

På det sidste dialogmøde i Orøhallen, sagde byrådsmedlem Søren Christensen (V), at politikerne ikke vil blande sig i detaljer i færgedriften, blot budgettet overholdes. Hvad det betyder i praksis, vides endnu ikke. Så der er stadig en del spørgsmålstegn tilbage for Holbæk-Orøfærgeoverfarten. Hvem der svarer på, eller løser disse spørgsmålstegn er i sig selv et spørgsmålstegn. Færgeudvalget er jo blevet nedlagt eller for at blive i politikersprog: Omstruktureret.

4 thoughts on “Orø: Er kampen forbi?

  1. Vi takker for at vi kan beholde vores aftenafgange. Nu skriver jeg vi,for der er mange der har udtrykt deres taknemlig over at aftenafgangene kan fortsætte.Men! For der er et men. Og det er ikke for at lyde utaknemlig. Men der er vores aftenafgange lørdag og søndag, der stopper fra 1. nov. Pensionisterne her på øen har også betalt en stor pris, 50% på deres rabatkort til deres bil .Som sagt, vi er taknemlige, men får ikke armene højere op end vi ved der er en hurdel mere. Tak anyway.

  2. OK, så vil jeg være så fræk at sige, at jeg ikke er særligt taknemmelig. For samtidig med, at vi alligevel ikke fik skåret i aftenafgangene til hverdag, blev lørdagssejladsen ændret OG aftenfærgerne blev sløjfet lørdag og søndag fra 1. november UDEN at vi fik mulighed for at reagere på det. Det blev bare lige så stille indført i den sejlplan, der er slået op på døren på Holbæk-færgen. De har givet med den ene hånd og taget med den anden. Jeg PERSONLIGT føler, at de har snydt os, bagløbet os. Hvordan skal man have nogen tiltro til sine politikere efter dette?

  3. Træerne vokser desværre ikke ind i himlen.

    Som Orøborger skal vi naturligvis være glade for, at byrådet har besluttet at tilføre færgefartens budget med 400.000 kr i 2012 og 300.000 kr i 2013 og efterfølgende år. Dette var måske ikke sket, hvis ikke John Harpøth og Ole Brockdorff fra Klima- og Miljøudvalget havde kæmpet for det. Tak for hjælpen.
    Når det så er sagt, så har færgefarten i flere år været underbudgetteret – og man kunne godt få den tanke, at hvis der havde været udvist rettidig omhu på dette punkt, havde det måske været unødvendigt med det sidste års polemik omkring færgedriften.
    Det er korrekt, som nævnt i artiklen herover, at færgen fra 1 november sejler efter vintersejlplan. Desværre nåede den information først frem, da en ny trykt sejlplan blev lagt frem på færgen/på kommunens hjemmeside omkring 1. september. Da færgepersonalet har 3 måneders varsel omkring deres arbejdstider (hvad jeg finder helt ok)var det i praksis umuligt at få ændret vintersejlplanen. Det vil sige, der sejles efter vintersejlplanen fra 1. november og mindst 3 måneder frem.

    Det “gamle” færgeudvalg er ganske rigtig blevet omstruktureret, således udvalget nu kun består at lokale og der refereres til færgeledelsen i modsætning til tidligere, hvor færgeudvalget tillige bestod af politikere og medarbejdere fra forvaltningen. Udvalget hedder nu “færgekontaktudvalget” og er med en lidt ændret besætning.
    Hvem der svarer på eller ikke svarer på spørgsmål? – tjah, der er et færgekontaktudvalg, som arbejder på sagen, der er en række Orøborgere, har arbejdet med dette landspolitisk, der er andre, der taler om at starte en støtteforening til fordel for færgen. Men det, der er allervigtigst er, at vi alle kun ønsker det bedste for færgefarten og dens medarbejdere og naturligvis den bedst mulige betjening for os alle.

  4. “Orø: Er kampen forbi?”
    Det håber jeg… og jeg er så glad for at der måske er ro over færgen nu. Der har været indgået nogle kompromiser, og der er sket nogle ændringer… men vi har den endnu. Måske ikke helt som de fleste af os ønsker, men den er der!
    Tak til dem der har lavet det hårde benarbejde (og papirarbejde), og til dem der har haft overskud til at stå i gå ind i sagen… og ikke mindst tid også.
    Nu er der ikke andet for end at håbe det bedste, fortsat støtte færget i det omfang hver især kan og måske i baglandet arbejde for at gøre det endnu bedre.

Comments are closed.